Första veckan med Leksaksfabriken!

Denna veckan har jag startat upp ett kärt projekt från förra året med min etta: Leksaksfabriken!

Detta är ett arbetsområde i matematik som kommer från ett material utgivet av Natur och Kultur.

image

Jag har sedan gjort det till mitt genom att väva in mer svenska och bild. Förra året genomförde jag det tillsammans med en kollega som hade en tvåa, i år genomför jag det tillsammans med Maggan i vår etta, med hjälp av vår IT-pedagog Johan Klavins. I år har vi tagit tillvara på alla förbättringsåtgärder vi såg efter ha jobbat färdigt med arbetsområdet förra året och hoppas på att få till det än bättre i år!

De förbättringar vi såg kunde göras förra året var att lägga mer tid på projektet under en kortare tid och inte ha det så utspritt. Förra året körde vi ca en lektion i veckan under en längre tid. I år jobbar vi med det nästan varje dag under 7 veckor. Inför varje uppdrag som vi känner att vi behöver lägga tyngd på för att eleverna inte behärskar detta speciellt bra plockar vi in extra material och uppgifter för att få mer träning och befästa. Vi ska även försöka få in fler estetiska uttrycksformer, programmering och mer tid vid datorn när vi ska jobba med våra leksaksritningar.

PP:n hittar du här om du är intresserad!

Den här första veckan har vi läst sagan om Kim Oleksson i fem olika avsnitt. Sagan har vi bearbetat med hjälp av läsfixarna och rett ut många olika matteord. Till varje avsnitt har vi gjort en uppgift.

Första dagen plockade vi upp en matteuppgift i texten. Kim sitter och räknar pengar men hakar upp sig när han kommer till 318…319… Hur mycket pengar är det egentligen? Eleverna fick i par lägga upp pengar så som de trodde det skulle vara och sedan redovisa för klassen. Vi såg att man kunde lösa problemet på olika sätt och pratade mycket om detta.

image

Andra dagen skulle texten komma och handla mycket om hälften och dubbelt och när eleverna kom in i klassrummet fanns det staplar med klossar på deras bänkar. Deras uppgift blev nu att fundera ut hur staplarna hängde ihop. Vilken matematisk klurighet gömde sig i klossarna?

imageimage

Snabbt kom paren på att det var hälften så många klossar i den ena stapeln. Att komma på det omvända, att det var dubbelt så många i den långa stapeln var svårare. Vi pratade om hur man ska tänka med hälften och dubbelt och gjorde flera exempel tillsammans innan vi läste sagan. I texten gömde sig fler dubbelt och hälften kluringar som vi hjälptes åt att lösa.

I sagan lär vi känna Kim och hans liv som inte är så roligt. Han har inga vänner och inga leksaker. Hans pappa äger en leksaksaffär men vill inte ge sin son några leksaker för han tror han ska bli lat och bortskämd. Istället får Kim räkna pengarna hans pappa tjänar i affären. Kim har svårt för matte och tycker det är tråkigt att inte hinna leka med några kompisar. Han känner sig ensam.

Den tredje dagen försöker vi måla Kim så som vi tror att han ser ut.

image

När Kim sedan smiter iväg till sin pappas leksaksaffär ägnar vi mattelektionen åt att själva leka affär.

image

Det är klurigt att veta hur mycket saker kostar tillsammans och hur mycket pengar man ska få tillbaka. Bra träning som blir rolig!

Sagan slutar ändå lyckligt och Kim ärver en del av hans pappa pengar. När han blir vuxen startar han en leksaksfabrik med hjälp av pengarna där han tänker tillverka alla de leksaker han drömde om som barn. Vår sista uppgift för veckan blir att försöka måla hur vi tror att fabriken ser ut.

image

En reaktion på ”Första veckan med Leksaksfabriken!”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *