Personuppgifter, tiokamrater och lägesord!

”Problem i leksaksfabriken! Jag behöver hjälp!” Så började brevet vi fick av Kim Leksaksson i måndags. Han behövde experter i matematik för att kunna reda ut problemen och vi blev de lyckliga medhjälparna!

Vi började med att fylla i våra personuppgifter i en blankett vi fått av Kim. För att kunna fylla i den ordentligt var vi tvungna att mäta oss själva, leta efter skonummer i skorna och minnas våra telefonnummer. Tänk så många siffror det finns för att kunna beskriva oss!

När vi fyllt i vår blankett tog vi den med oss till datorn och gjorde varje uppgift om oss själva till en mening. Det blev en berättelse om oss och vi målar ett självporträtt till den.

Tyvärr inga bilder på dessa underbara texter, det blir lite för personligt…

På tisdagen hade vi en lektion om tiokamrater. Vi tar hjälp av bilder på barn som är 1-9 år. Vilka hör ihop för att de ska bli 10 år tillsammans?

image

Vi gjorde olika mattelappar vi hittat på lektion.se för att träna och bli säkra på tiokamaterna. De där tiokamraterna är ju så bra att kunna både när vi räknar plus och minus! Barnen (som även de är hämtade från lektion.se) blir väldigt åskådliga, när en går står den andra kvar. Vi såg även på Livet i mattelandet som handlade om tiokamrater. Dagen efter fick vi ett uppdrag av Kim där det blivit fel på registreringsskyltarna på alla leksaksbilar. Vi måste hjälpa tillför att få dit siffrorna. De ska bli 10 tillsammans.

image

På svenska lektionen förenade vi sedan matte, tiokamrater, svenska och ASL genom att skriva mattesagor på datorn. Varje skrivarpar fick ett mattetal var. Tillsammans ska de skriva en saga om talen, som avslutas med en fråga. För att alla ska förstå gjorde jag en modell först.

Jag fick en lapp som det stod 10-4 på. Vad betyder det? ”Jag vet att när det är minus är det något som försvinner. Därför tänker jag att det först finns tio av något och så försvinner fyra, då finns det bara sex kvar. Det vet jag för att sex och fyra är tiokompisar och om fyran går finns sexan kvar.”

Sedan visade jag min bild jag ritat.

image

Efter det berättade jag att man ska skriva räknesagan i tre steg.

  1. börja med att berätta hur många det finns från början
  2.  något händer och du ska berätta hur många som försvinner
  3. skriv en fråga där man tar reda på hur många som finns kvar

Oj vilken entusiasm det väckte vid datorerna. Vad skulle sagorna handla om? Och vilka sagor det blev!

image image

Sedan var det dags att börja förbereda eleverna för nästa uppdrag som skulle komma från Kim. Denna gången skulle det handla om lägesord. Vi gjorde en skrivövning till vid datorn som vi under hösten jobbat med muntligt. Varje gång vi lärde oss en ny bokstav försökte vi beskriva dess läge i alfabetet med ord. Tex. T kommer före U, men efter S osv. Nu fick eleverna två och två välja en bokstav och skriva en text där de beskrev bokstavens läge. Allt för att träna på lägesorden igen. Vi började med att göra en beskrivning av bokstaven J tillsammans. Sedan släpptes skrivarparen lösa vid datorerna. Orden som skulle finnas med hade vi listat upp på tavlan:

  1. före
  2. efter
  3. under
  4. över
  5. mellan
  6. och vilken plats i alfabetet bokstaven kommer på

Finfina texter där alla lägesorden tränades! Samtidigt som vi formulerade meningar, stavade, tränade på stor bokstav och punkt och sist men inte minst, samarbetade!

image

Dagen efter fick vi ett uppdrag av Kim där leksakssbilar skulle hamna på rätt ställe i en ask. För att kunna lösa detta behövde vi vara säkra på just lägesorden under, över, före, efter, höger och vänster.

image

Vi tränade också på att läsa en instruktion och följa de anvisningar vi fick för att bilarna skulle hamna på rätt plats.

Nu ser vi fram emot en ny vecka med spännande uppdrag av Kim!

En reaktion på “Personuppgifter, tiokamrater och lägesord!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *