Självskattning kring Bygga Svenska och sva.

Så här i slutet på terminen så är det dags att utvärdera året. Hur har det gått för mig?

Min elever får då självskatta sina kunskaper och då har jag valt att göra det mot de konkretiserade mål som jag satt utifrån kursplanen för svenska som andraspråk och stegen i Bygga svenska.

Jag bedömer eleverna utifrån en egen variant av Bygga svenska som jag fixat med för att det, enligt mitt tycke, är lättare att förmedla till eleverna, föräldrarna och de pedagoger som jag samverkar med eleverna kring. Det kan se ut som nedan ungefär. På länken finns den i sin helhet. Min Bygga svenska variant 4-6.

Men nu är det då eleverna som ska skatta sina kunskaper innan det är dags att packa ihop för det här året. Det här är viktigt för mig i min vidare planering av undervisning till hösten. Vad upplever de själva att de behöver hjälp med? Hur tycker de att vi ska jobba för att det ska kännas viktigt för dem och att de lär sig på bästa sätt? Men också ser jag hur deras självkänsla är. Har jag lyckats förmedla till dem vad vi jobbar mot? Vad de ska tänka extra på i de olika delarna? osv.

Detta gör vi tillsammans. Jag ger förslag och berättar hur vi jobbat, kan visa på stöttning som getts m.m.

Nästa steg är vad de tänker om nästa år. Vad behöver du hjälp med utifrån det vi jobbat med men också är det något annat du vill ha hjälp med?

Här fick eleverna skriva Ja, Nej eller Lite i varje ring. Ytterligare delar som vi inte jobbat med men som slående många anser sig behöva mer hjälp kring är engelska och matte framför allt. Jag tar med mig frågan till ledningen tänker jag. Hur kan vi fördela resurserna så att eleverna känner att de också får förutsättningar att lyckas även i dessa ämnen?

Och sista delen får de ge tips till mig! Vad ska jag fortsätta med och vad ska jag sluta med tycker du?

Jag kan nu sammanfatta och analysera lite kring deras tankar. Det visar sig att alla elever upplever att de behöver fortsatt hjälp med att förstå innehåll i No och SO-ämnena. Alla elever anser sig heller inte ha alla ord de behöver för att kunna återberätta alla sina kunskaper. De flesta anser sig heller inte ha tillräckligt med ord och vara så säker i språket så de kan berätta om sina åsikter och tankar. Där pratade vi mest om när det uppstår konflikter eller missförstånd. Alla behöver fortsatt hjälp med att göra tankekartor på olika sätt för att få en helhetsbild över vad de ska kunna kring olika teman som de jobbar med i klassrummen. Alla upplever också att de fortsatt behöver stöd genom bilder och genomgångar och repetition av bilderna som då är de centrala begreppen i området de jobbar med.

Vilka kloka elever jag har! Vi är på rätt väg känner jag. De anser sig ha nytta av den undervisning de får och vill helst ha ännu mer hjälp då i t.ex. matte och engelska.

Prov i samhällskunskap för elever som läser efter sVa. Visa ämneskunskaper inte nödvändigtvis skrivförmåga.

Mina elever har under en period jobbat kring temat Samhälle, ekonomi och jobb. Jag har utifrån årskursens pedagogiska planering planerat min undervisning för att möta mina elever som läser svenska som ett andraspråk i att klara av att lära sig målen som är satta. Vilka begrepp kommer att vara centrala i arbetsområdet för att kunna visa sina kunskaper och hur skapar jag en överblick över området så att det är lättare för eleverna att ta till sig kunskaperna.

De centrala begreppen för området är samma som för de alla elever i årskursen men vi måste jobba med dem mer och använder då också Widget Online för att få fler ”krokar” för eleverna att hänga upp begreppen på. Det första vi gjorde var att eleverna fick orden med tillhörande bilder och förklaringarna på olika kort som de sedan två och två skulle försöka para ihop. Kan vi några begrepp från tidigare arbeten? Kan vi hitta några ord i förklaringarna som gör att jag kan gissa vilka som hör ihop, för en del här är svåra? Man fick också skicka ut ”spioner” som tittade hur andra grupper gjort och då också fråga hur de tänkt.

Gemensamt limmade vi dem sedan på vikta A3 papper som också gick att vika ytterligare en gång för att ha möjligheten att träna hemma på bilderna och förklaringarna.

För att skapa en helhetsbild för eleverna så ritar jag ofta mina bilder. Som kartor. Vi har en tom som vi tillsammans under genomgången fyller på. Denna får eleverna sedan med sig hem för att kunna träna på. På vårt Team så lägger jag också en liten film där de kan lyssna på mig när jag förklarar de olika begreppen och hur de hör ihop. Det som jag vill att de ska kunna!

För det är det här som är det som de ska kunna! De ska kunna förklara begreppen och i dess sammanhang. Men de behöver inte kunna läsa flytande inte heller kommer det vara något krav på skrivförmågan när de till slut ska visa sina kunskaper för mig. De ska kunna berätta. Det är inflöde och utflöde av den muntliga förmågan som vi i So och No-ämnena jobbar för när de är hos mig. Att kunna förklara och berätta.

Därför tränar vi just på att förklara och berätta under mina lektioner. Vi spelar spel. En fråga som en kompis läser om du hamnar på en gul markering och stå över ett kast om du hamnar på en röd. (Ett tidigare arbetsområde har vart att skriva instruerande texter. Vi tittade på spelregler och skrev gemensamt regler om SO-spelet innan de i grupper fick tillverka egna spel om kroppen)

Vi förhör varandra på berättandet.

Själva bedömningen och provet gick sedan till så att de utifrån ”blindkartan” som de hela tiden jobbat efter skulle skriva alla begrepp som de kom ihåg. Markera dem med färg så att de blev synliga sedan fick de var sin dator där de muntligt skulle spela in när de berättade om begreppen och kartan. Eleverna är sedan tidigare vana med att spela in i Power point (som vi använde den här gången) för det är något som vi gör för att just träna den muntliga förmågan dock har jag tidigare aldrig använt det vid ett bedömningstillfälle. Det gick åt många grupprum för att alla skulle kunna sitta själva men vi klarade det och det är ett arbetssätt som jag kommer vilja fortsätta erbjuda mina elever att visa sina kunskaper på.

När de fick tillbaka provet så fanns en QR-kod så att de hemma kunde lyssna på hur väl de presterat. Här är ett exempel på hur det kunde låta: Samhälle, ekonomi och jobb – OneDrive (sharepoint.com)

Som utmaning hade de också med vissa frågor som resten av årskursen hade med på sitt prov. Mer resonerande frågor där de också fick möjlighet att visa sina kunskaper mot högre måluppfyllelse. Den delen var dock skriftlig.

Digital kompetens i Hultsfreds kommun.

För att synliggöra progressionen kring digital kompetens kopplat till våra styrdokument och utifrån de digitala resurser som vi har i vår kommun har jag tagit fram en digitaliseringsplan för vår F-6 + fritids verksamhet. Jag jobbar också för att få till en liknande för grundsärskolan men den är tyvärr inte klar ännu. Digitaliseringsplanen blir kanske heller aldrig klar, den kommer att behöva revideras varje år. Utvecklingen inom digitala resurser förändras i rasande takt och så kommer det ju också revideringar i läroplanen framöver.

”Digital kompetens i Hultsfreds kommun F-6” är uppdelad i två dokument. Ett som är den lodräta-varianten är själva digitaliseringsplanen. Vad ska finnas med i undervisningen och vad har vi till vårt förfogande i vår kommun? Detta är uppdelat i ett antal rubriker:

De sista två rubrikerna är påbörjade men ska finjusteras med fler resurser och mer exakthet kring bedömningsdelarna.

Två sidor som visar på hur själva planen ser ut.

Vid varje ”ska” för de olika stadierna så ser den uppmärksamme att det är siffror i parenteser. Dessa har kopplingar till det andra dokumentet i ”Digital kompetens i Hultsfreds kommun F-6”. Det dokumentet som istället är i vågrätt läge är underlaget för digitaliseringsplanen. Där hittar man kopplingarna till våra styrdokument. Vad står det egentligen i det centrala innehållet som har lett till formuleringarna i våra ”ska”? Det kan t.ex. i ämnet matematik se ut som på bilden nedan. Färgerna markerar vilken rubrik som det centrala innehållet är kopplat till och sedan då även genom siffermarkeringarna vilket ”ska”.

Det här var i stora drag hur jag tänkt kring vår digitaliseringsplan som är tanken ska vara ett stöd för våra pedagoger i det digitala arbetet. Det står mer kring andra kopplingar i läroplanens olika delar och även till de fyra aspekterna kring digital kompetens som genomsyrar hela läroplanen och för den intresserad så finns båda dokumenten i sin helhet på länkarna här under.

Digital kompetens i Hultsfreds kommun F-6, Digitaliseringsplanen.

Underlag för Digitalkompetens i Hultsfreds kommun F-6.

Min variant av Bygga svenska

Jag och lärare som jag ska samarbeta med kring mina sva-elever upplever att Bygga svenska-materialet kan vara svårt att tyda och även att göra begripligt för elever och föräldrar. Därav kom det sig att jag gjorde en variant som jag tycker är mer lättarbetad och lättare att kommunicera kring. Det är såklart inte så att alla jobbar och tycker som jag men det är ett alternativ iaf som jag tänker att jag kan dela med mig av.

För att underlätta mitt arbete så har jag länkat och gjort QR-koder till bedömningsstödet. Jag använder mig främst av observationspunkterna men i samtal och i samverkan med andra pedagoger så pratar vi också kring de inledande beskrivningarna och undervisningsexemplen.

Jag färgar då hur långt jag bedömer att eleven kommit i sin utveckling, en ny färg för varje termin. Det kan se ut så här t.ex.

Varje del (Läsa, skriva, tala och lyssna) har tre sidor i min variant. Det börjar med de inledande beskrivningarna där jag markerat ord som jag anser vara ”vägledande”, sedan kommer då observationspunkterna som ni ser ovan och till sist kommer då exempel på undervisning och stöttning. Det är bara att tala och lyssna har samma inledande beskrivningar och lektionsexempel så de är delvis hopslagna.

Inledande beskrivning – Läsa
Exempel på undervisning och stöttning – Läsa

Framsida

Malins variant av Bygga svenska 1-3

Malins variant av Bygga svenska 4-6

Påsken enligt bibeln

Varför firar vi påsk?

I min sva-grupp så ska vi i veckan ta reda på och kunna berätta om hur det gick till på Jesus tid och vad som hände under påskdagarna. Till stöd har jag ritat en serie (kan man kanske kalla det). Något att fästa minnet på och att ha som stöd i sitt berättande. Vi utgår från den gamla hederliga Högtidsboken från Almqvist & Wiksell.

Detta arbetssätt brukar vara uppskattat i min grupp.

Bilden hittar man på länken (Jag är ingen illustratör men ifall någon har användning av den…)

https://drive.google.com/file/d/1T7sOCFZR3OxmXG6Exha5StIuxWm5UmX-/view?usp=sharing

Vi beskriver varandra elevaktivt

Efter att ha tränat på att beskriv sig själva och varandra på olika sätt. Varje dag som en kooperativ rutin och även mha olika spel bl.a. ”Vem där” med klassfoton. På länken här kan ni läsa hur vi jobbat med det.

Så har eleverna nu skrivit beskrivningar på sina kompisar i klasserna. Jag var det dags att gå par-promenad och tillsammans med axelkompisen klura ut vem som har beskrivits. 1-22 skrev på ett papper och sedan gick de runt i klassrummet och resonerande med varandra. Så härlig lyssning när de läser och funderar på svenska och hjälps åt och förklarar varför de tänker som de tänker delvis på svenska men också när det behövs på arabiskan.

Min nästa grupp som påbörjat sina beskrivningar fick också gå par-promenaden. Deras syfte med promenaden var så klart samma som gruppen innan med att träna på orden, läsa och förstå, resonera på svenska. Men även fick de tydligt märka hur en bra beskrivning kan vara och vad som är viktigt att tänka på när de själva sen gör klart sina beskrivningar.

Vi löser korsord och tränar svenska muntligt.

Med hjälp av widget online så har jag gjort bilder med påskord. På stödbilderna finns ord och bild och de har eleverna inputen framför sig. Sedan turas de om att förklara en remsa med tre bilder på. På remsorna står det istället siffror under bilderna vilket visar var på korsordet ordet ska stå.

Eleverna turas sedan om att förklara och att fylla i korsordet. En rensa var sedan byte.

Korsordet har jag gjort på: http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCrossSetupForm.asp

Här finns länk till mitt korord.

Mina Widget bilder.

Ett "fruktfat" av tips och idéer från skolans värld grundat i Pedagogiska Planeringar!