Mitt upplägg kring olika arbetsområden med mina nynya-elever

Jag använder både Språkis och Svenskbiten som grund i min undervisning för mina ”splitter nya” elever, dvs de elever som är helt nya i Sverige, men också bygger jag undervisningen mycket på Palin. Palin är toppen då det krävs många, många repetitioner för flera av dessa barn så att det är svårt att hitta material som tränar orden tillräckligt många gånger. Även något som de kan jobba med i sitt reguljära klassrum.

Jag älskar också spel och olika sätt att kommunicera kring temat. Memory funkar alltid så klart men vi försöker också variera med andra spel som jag hittar på längs vägen.

Nu har vi jobbat med mat och matsalen. Vi börjar då med att läsa och prata om bilden i Språkis. Vi skriver extra ord om vi kan fler och hjälps åt att också benämna dem på modersmålet så att alla lättare ska förstå och dra kopplingar mellan språket. Vi läser också i Svenskbiten som har ett kapitel som handlar om vad mamma och pappa tycker om. Varje morgon pratar vi om dagen och datum men nu har vi också lagt till -Vad ska vi äta idag? Vad åt vi igår? Tyckte du om maten igår? Vad ska vi äta imorgon? Lyxigt nog har vi en hörselpedagog som servar oss med matsedeln med widgetbilder som vi använder varje gång.

Efter att vi läst och jobbat lite i Språkis så har jag klippt widgetbilderna itu. Bild och ord ska paras ihop och limmas i ett skrivhäfte så att de alltid har med sig ”facit” även till det reguljära klassrummet. Så spelar vi memory så att vi tränar orden flera gånger.

Jag har dessutom gjort Palinspel som vi också lägger och som de då alltså också har med sig till klassrummen. Ord till bild först och sedan Bild till ord.

Nästa lektion fick eleverna rita ett bord som jag beskriver för dem. De har ett bord och en tallrik från början och sedan berättar jag vad de ska rita. Vi lägger då till prepositioner och tränar på dem.

Sedan får varje barn rita sina bord utan att visa kompisen och sedan ska de i tur och ordning berätta om sitt bord och vi ska försöka rita det de säger.

Nästa lektion så får de skriva om sina bord. Vi börjar med att gemensamt skriva om mitt bord så att de får en modell där efter skriver de om sina egna och ev någon av kompisarnas bord.

Lektionen där efter så har jag satt upp texterna numrerade runt om i klassrummet. De får med sig borden som vi ritat uppkopierade och även ett papper där de fyller i vems bord nummer 1 är osv. Eleverna går runt och läser två och två och funderar och resonerar om vems bord det är de läser om. Eftersom de är så nya i språket så kan de så klart använda modersmålet om det behövs. Elever som kommit längre i språket än just den här gruppen har försöker sitt bästa på svenska och med min hjälp innan de får ta till modersmålet.

Det här är ett återkommande arbetssätt för mig som vi bygger vidare på sedan. Mycket muntlig kommunikation samtidigt som vi jobbar för att kunna formulera meningar i skrift och även att läsa och förstå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.