Beräkna tid.

Hur mycket var klockan för en halvtimme sedan, hur mycket är klockan om en kvart? Kan vara knepiga frågor som även ställer kvar på språket. 

Dels måste man ha koll på själva kockan, dels klock-begreppen kvart, halvtimme, timme och dels om en kvart är framåt eller bakåt i tiden. Så det jobbade vi med nu.

Eleverna fick var sin påse med stora klockkort med frågor på som skulle paras ihop med små klockkort med bara klockor på. Så klart jobbar de två och två. En ställer frågor och visar första klockan, kompisen ställer sin klocka likadant som bilden och säger vad klockan är. Sedan läser ”läsaren” nästa fråga, kompisen ställer sin klocka – svarar och hittar rätt kort. Allt med stöd av matteverktyget.

På länken här finns innehållet i påsen. 🙂

Matteverktyg

När man jobbar med att beräkna tid är det jättebra att eleverna har klockor som man skruvar på dvs där visarna följer med. Inte egengjorda där timvisaren kan hamna var som helst när man flyttar på minutvisaren. Detsamma anser jag när vi sedan går på digital tid!

När korten är ihop parade visade det sig att det blev två klockor över… Eleverna fick då i uppgift att göra ”liknande uppgifter”. Något som jag anammat efter mattelyft-satsningen och som jag ofta gör i undervisningen.

Eleverna skriver var sin liknande uppgift som kompisen sedan får lösa.

För att träna vidare och befästa har jag gjort ett häfte med fler liknande uppgifter som eleverna kan träna i klassrummen. SÅ får de också med sina matteverktyg till klassrummen som stöd.

Om ni är intresserade av att läsa om tänket kring mina matteverktyg finns det förklarat på det här blogginlägget:

Ta med insatserna i klassrummet. 

2 reaktioner på ”Beräkna tid.”

  1. Hej

    Så roligt att du gillar bloggen. Jag blir verkligen jätteglad. Ni är så klart välkomna men jag har lite andra uppdrag, jag är språk- och kunskapsutvecklare i kommunen så jag jobbar inte i undervisning så jättemycket längre. Jag ska jobba 50% men min tid räcker inte till åt något håll riktigt. 🙂 Vad är det som ni har i tankarna och när hade ni tänkt isf? Du kan maila mig istället så hörs vi vidare: malin.carlsson@hkedu.se

  2. Hej Malin!
    Jag är mycket tacksam att jag är följare till din blogg. Den har under flera år gett mig stor inspiration särskilt när jag jobbade med klass 1 och 2. Nu är jag sva-lärare och specialpedagog för grundsärskolan. Den senare verksamheten har också nytta av strukturer. Vi är ett gäng som under skolverkets lärportal läser Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever. Din blogg demonstrerar just de tankarna. Jag undrar om du tar emot studiebesök? Ställer frågan först till dig innan jag frågar rektorerna. Vi har ca 9 mil till Hultsfred.
    Mvh
    Elisabet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *