Kraft, påverkan, lärande till görande och släpp boxarna – Dag 1 Symposium 18

De här orden sammanfattar min första dag på Symposium 2018.

Under den avslutande föreläsningen tillsammans med serietecknare Nick Souansis på länk från San Fransico fick vi rita ett seriemönster och över den första dagen. När jag på eget bevåg skrev några ord i serierutorna så blev det just dessa KRAFT, PÅVERKAN, LÄRANDE TILL GÖRANDE och SLÄPP BOXARNA.

Dagen började med att vi lyssnade på Qarin Franker och då i en oerhört kraftfull föreläsning då hon tillsammans med teatergruppen #verket ville påtala barnens kraft. Hur förvaltar vi barnens kraft som vi lärare får förvalta? Hon pratade om förhållningssätt och poängterade kring ömsesidig respekt, meningsfullhet och användbarhet, men också delaktighet och ansvar. Kring det lyfte hon att man istället för G som i gris skulle använda G som i Google och F som i Facebook. Något som finns i elevernas egna fickor och som de fort känner till oavsett bakgrund och ser dagligen. Hon pratade om Litteracitet som var temat för året på symposiet. Hon visade på Freebody och Lukes forskning. Att vi i skolan ofta jobbar mycket kring den tekniska delen av litteraciteten men glömmer eller inte jobbar lika mycket med de kulturella och kritiska bitarna.

 

 

Q pratade om att läsning handlar om att använda olika strategier för att förstå. Vi använder visuella ledtrådar, icke visuella ledtrådar och kontextuella ledtrådar.

 

Workshopen med Mariana Sellgren och Kristina Aldén handlade egentligen om ”Muntlig interaktion och kunskap om multimodala resurser i skolans digitala miljö” och vi jobbade mycket med att analysera multimodala bilder i grupper men det jag tar med mig förutom ett jättebra och strukturerat arbetssätt just kring multimodala bilder är ordet påverkan. De berättade att forskning visar att ensamarbetet har ökat i klassrummen. Även om pedagogerna tänker och planerar för grupparbete så är det oftast en i gruppen som styr upp arbetet och ev gör hela/stora delar av arbetet. Grupparbetet blir ändå ensamarbete. Mina tankar rusar då iväg mot det kooperativa arbetssättet dess strategier och roller… Hur som helst tittade vi på Derek Sivers under ett TED-talk.

Och i ett givande samtal tillsammans med nya vänner från olika delar av Sverige hamnade vi i ledarskap, ”följare” och ev ”stoppare”. Vi tänkte att man kunde använda filmen med elever i t.ex. värdegrundsarbetet. Hur känner sig de här olika rollerna och hur påverkas vi av varandra?

Efter lunch gick jag och lyssnade på Josefine Nilsson som berättade om sin doktorsavhandling. Det handlade om lärares möjligheter till lärande. ”Vi vet vad som är bra förutsättningar för flerspråkiga elever men vi kämpar med att skapa förutsättningarna trots stora satsningar”. Vad är det som gör att lärandet inte blir till görande i elevgrupperna i så stor utsträckning som man skulle tänka/önska? Men i sina intervjuer  konstaterar hon bl.a.  att det är väldigt svårt att göra saker när man inte förstår varför man bör göra det? Mina tankar rusar här till Timperley och vikten av att pedagogerna som ska kompetensutveckla själva måste se det som viktigt själva och som Josefine sa förstå varför. Hon skiljer på kompetensutveckling och lärares faktiska lärande.

Vi slutade som sagt dagen med Nick Souansis. En härlig föreläsning som gav oss en annan vinkel på kunskap. Han sa att om man är bra på matte så kommenteras man som smart men om man är en duktig tecknare är man talangfull. Han jämförde serier med hundens luktsinne. En hund kan lukta sig till vilka som varit på ett visst ställe tidigare, vid flera tillfällen tidigare. Han drog kopplingen till serien för den kan man läsa i flera lager, olika sätt att se på saker. I serier sker handlingen i sekvenser men man kan heller inte låta bli att läsa hela bilden samtidigt. Serier kan vara ett sätt att organisera sina tankar vilket han då testade på oss då vi fick rita vår seriesekvens över dagen som en sammanfattning och reflektion. Han uppmanade oss också att tänka utanför boxarna i skolan. Måste alla skriva i typsnitt Arial storlek 12 eller kan man tänka utanför boxen kanske tyder det till och med på flera dimensioner av tankar… ännu smartare? 

Länk till flera av Nicks fantastiska serier och kring det som jag nämnt ovan. 

Min inte lika fantastiska… men jag bjuder på den. 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.