Dag för utvecklingssamtal! Vi har valt att fokusera lite extra på förmågorna den här gången och att barnen ska ”hålla” lite i sitt utvecklingssamtal.
Eleverna har förberett sitt samtal genom att fundera kring hur de trivs på skolan, hur det är på rasten, på fritids, vad de gillar att göra och vad de är bra på m.m. precis som vanligt. Men vi har dessutom funderat kring vilken förmåga/förmågor som är min styrka och vilken förmåga som jag skulle kunna utveckla.
Vi har använt oss av en femhörning med förklaringar på förmågorna som vi hittat tidigare på facebook men gjort om lite så det passar oss lite bättre. Bredvid femhörningens djur har jag skrivit hur vi har jobbat med förmågorna i vår klass för att förtydliga vad de innebär. Vi tittade på våra PP-väggar vilka djurhuvud som vi har använt när vi jobbat mot målen. (se film längst ner om du är intresserad)
Barnen har målat och funderat vilka de är bra på mha det här stora pappret som ni ser på bilderna och sedan skrivit på ett papper bredvid hur de har tänkt.
Blomman längst ner i hörnet på pappret på bilden är elevens IUP-blomma. I den står 4 viktiga mål som eleven ska jobba mot och som vi bestämde på förra utvecklingssamtalet. Även där har de målat hur långt de tycker de har kommit för att nå målet. ”Ibland glömmer jag, jag målar den halv.”
De har också valt ut något som de är stolta över och vill visa. Så ska vi så klart visa Målboken och kika på hur det har gått med målen i våra PP-arbeten.
Så spännande det ska bli, både för mig och för barnen!
Så spännande! Tipsa mig gärna. Det är så roligt att se hur andra jobbar tycker jag. Med vänlig hälsning Malin
Hej Malin!
Intressant att följa ditt arbete med förmågor.
På vår skola Trollbacksskolan Västerås kommer vi att under våren göra en gemensam satsning på just att synliggöra förmågorna.
Lycka till med ditt arbete!
Carina Lund