Rymdenarbetet fortsätter och vi har ökat svårighetsgraden lite till.
Den här gången fick eleverna själva skriva mindmaps utifrån det vi sett, hört och läst om årstiderna. Vi har gjort det tillsammans flera gånger nu så nu var det dags att prova sina vingar själva, i grupp.
Men först plockade vi fram målen som vi jobbar mot just idag:
* Kunna årstiderna
* Förstå hur solen, jorden och månen rör sig runt varandra, därigenom svara på frågan – Varför har vi årstider?
Vi snuddade också vid målen:
* Kunna vad som är speciellt i de olika årstiderna, då framförallt med temperatur och ljus.
* Kunna vad några olika djur gör under året.
* Kunna vad några olika växter gör under året.
Dessa 3 sista mål kommer vi dock jobba mer med vid nästa tillfälle då eleverna ska skriva argumenterande texter om årstiderna och redovisa för varandra.
Innan den här lektionen fick eleverna, för att visa sina kunskaper, skriva så mycket de hittills visste kring rymden med fokus på vad som snurrar runt vad och vad vi kan om stjärnbilder, precis så som målen är såklart. Man fick skriva på sitt modersmål om man ville.
Först fick eleverna skriva själva på sitt papper sedan fick de berätta för varandra vad de visste 2 och 2 och till slut tog vi allt i helklass. Vad kunde vi? Det visade sig att de kunde massvis! 🙂
Sista exemplet är en elev som kommit jättebra i svenskan som ville skriva på svenska och visade att hon kunde förklara. En jätteglad fröken läste det här pappret!! 🙂
3 reaktioner på ”Egna mindmaps om rymden. Nästa nivå.”