Hur kan det möbleras i klassrummet så det blir en lärmiljö som passar alla elever i klassen, och som passar undervisningens olika skeden?
Vi eftersträvar arbetsro säger vi, och arbetsro kan vara på olika sätt för olika elever. En del av dem vill ha tyst, andra vill att det gärna småpratas, andra vill lyssna på musik, andra vill sitta själv och andra vill vara i en mindre grupp. Flera vill jobba på sin plats och andra vill helst sitta någon annanstans. En del vill sitta på sin stol, andra på en kudde eller pilatesboll och några vill stå vid sin plats. Somliga ligger gärna främst då de läser och andra är gärna utomhus.
Att ha möjlighet att få läsa i lugn och ro är fint.
Ja, så här finns många varianter på var och hur eleverna trivs bäst och tycker att de lär sig bäst. Viktigt är att det ges möjligheter och att det diskuteras om hur man lär sig bäst och mest. Eleverna inser ganska snart vad arbetsro innebär efter att de fått provat och att det kan vara olika beroende på vad de ska lära sig, på vilka sätt de ska arbeta, och vad de jobbar med.
Eleverna har varsin bänk med sina böcker och arbetsmaterial. Vi varierar olika sätt att ha bänkarna på, ibland sitter de enskilt, i par, grupper om fyra, tre, fem eller sex och ibland i U-form. Det kan bero på vad vi jobbar med och att alla ska få möjlighet att under lektionens gång kunna jobba med olika kamrater.





De elever som önskar att få sätta sig lite själv för att kunna koncentrera sig bättre finns bord med stolar utmed en del av väggarna med möjligheter att skapa sin egen vrå.



Vi förändrar klassrummets möblering med jämna mellanrum och efter hur vi jobbar.