TEKNIK: Brokonstruktion
UPPGIFT: Bygga en hållfast och stabil bro.
Brouppgiften förbereds
- Först gjordes en genomgång av brohistorik, byggmaterial och olika konstruktioner.
- Vilka för- och nackdelar finns med olika material och hur ser broar ut i olika delar av världen?
- Vi gick in på wikipedia för att titta på olika brokonstruktioner
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Bro
Sedan informerade jag om syfte, mål, bedömning och om hur arbetet ska gå till.
SYFTE:
Att utveckla förmågan att:
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Ur centralt innehåll:
- Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
- Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer.
MÅL TILL ELEVERNA:
- Att skapa en enkel ritning på en hållfast brokonstruktion, och följa ritningen.
- Att bygga en hållfast brokonstruktion som ska hålla 5kg och vara minst 50cm lång.
- Att använda lämpligt material att bygga med.
- Att redovisa sin konstruktion inför klassen.
BEDÖMNING:
För att jag ska kunna bedöma uppgiften måste ni:
- göra en skiss (ritning) på bron som jag ska godkänna före byggandet.
Jag bedömer också:
- brons konstruktionen och hållbarhet
- hur väl du samarbetar
- designen på bron
ARBETSGÅNG:
- Jobba två och två, resonera om vilken typ av bro ni vill bygga, om hur ni ska få bron att hålla och vilket material ni ska använda.
- Gör en ritning.
- Börja bygga efter ritningen och glöm inte att lyssna på varandras idéer under arbetes gång.
- Justera ritningen och förbered redovisningen.
Här ser vi hur några av konstruktionerna såg ut i början av arbetet.
Här har de kommit en bit på väg.