Argumenterande genre

jan.15 007

Eftersom jag tidigare visat att jag gjort planscher då vi jobbat och jobbar med olika typer av texter, så har vi här om den argumenterande genren.   Det är viktigt att lära sig att känna igen en argumenterande text, och att förstås veta hur man ska skriva en egen sådan text. Hur känner man då igen en argumenterande text?

SYFTET är att argumentera för en åsikt och att övertyga om något man tycker.

STRUKTUR: I inledningen presenteras  en åsikt, något man tycker och sedan skriver man flera argument som talar om varför man tycker så. Som avslutning upprepas åsikten.

SPRÅKLIGA DRAG: Texten skrivs i presens, och man använder ett språk som övertygar och lockar läsaren att tycka likadant.

Argumenterande texter kan vara insändare, reportage, annonser, broschyrer och klagobrev.

Det gäller att öva och vi har övat tillsammans på smartboarden, sett filmer på YouTube som andra lärare gjort,  jobbat i ZickZack-boken både enskilt och i par. Vi kommer att jobba mer med att skriva egna texter, och då vill vi helst skriva ”på riktigt”, alltså skriva om något som vi i klassen verkligen vill ändra på eller tycker om något som är så viktigt att vi kan publicera det eller skicka det till någon person eller kanske en tidning eller ….Vi vet inte riktigt ännu!

feb. 15 023Ur läroboken ZickZack åk.6

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *