Här är vår pedagogiska planering som handlar om VATTEN, som vi jobbat mycket med och lärde oss en massa fakta om vatten i flera olika ämnen.
Det här är cirkelmodellen som jag gick igenom med eleverna. Vi ska jobba efter den då vi ska utveckla skrivandet av olika typer av texter. (genrer)
I fas 1 i cirkelmodellen ska man bygga upp kunskap om det man ska skriva om. Här är bilder från vårt studiebesök på Hultsfreds reningsverk, som ingick i den pp:n om vatten. Vi tog kort och pratade och skrev stödord tillsammans då vi kom tillbaka till skolan.
Då vi har kunskaper om vårt dtudiebesök pratar vi om hur vi ska skriva en återgivande text. Vi tittade på modeller av texter och tränade på hur språket kan se ut.
Efter att vi tränat en hel del på struktur, syfte och språkliga drag skrev vi en text tillsammans om studiebesöket.
Så småningon var eleverna beredda att skriva sina egna texter.
En elevtext till.
När vi jobbat mycket med den återgivande genren är det dags för att fördjupa oss i den narrativa genren.