Fokusområde skrivutveckling

Som förstelärare var ett av mina uppdrag att sprida framgångsfaktorer. Därav startade jag min blogg där jag la upp de delar av min undervisning jag tyckte fungerade extra bra. Ibland la jag även upp sådant jag misslyckades totalt med för att även vid dessa tillfällen analyser och försöka komma på hur man kan göra annorlunda för att lyckas bättre näst gång, eller helt plocka bort momentet i min undervisning.

Även under mitt arbete med skrivande som utvecklingsområde fortsatte jag med detta. Det blev många inlägg om hur jag arbetade med skrivandet i år 1. Någonstans under tiden blev jag kontaktad av Karin Shubert från Natur och Kultur och tillsammans utarbetade vi ett manus som senare blev en bok som handlar just om detta arbete.

Vill du läsa mer om mina lektioner kring skrivandet i år 1 finns denna bok att köpa, eller dyk in i bloggen och leta vidare där.

Jag började arbetet med mitt fokusområde med att bestämma mig för att jag skulle jobba enligt cirkelmodellen. Den skulle bli grunden för min planering av min undervisning om skrivandet.

Jag började också läsa på mer om genrepedagogik. Mitt fokus låg på den narrativa genren, den beskrivande genren och den återgivande genren. Under året skulle eleverna få möta dessa texter vid flera tillfällen, få lära sig deras byggstenar, bygga texterna tillsammans med mig och tillsammans i par. Redan i år 1.

Dessa två böcker har givit mig massor med kött på benen vad det gäller att jobba med genrepedagogik och cirkelmodellen.

Jag modellerade tillsammans med eleverna pratade kring form och innehåll. Berättade vad jag ville att eleverna skulle göra när de sedan fick testa att skriva texten i sitt par, men även berättade vilka utmaningar de kunde anta om de tyckte att mina ramar kändes enkla. På detta sätt kunde jag individualisera elevernas skrivande kring samma uppgift men med olika svårighetsgrad. Vi skrev ord, meningar, texter, berättelser, faktatexter och återberättande texter. Vi skrev tillsammans, eleverna skrev i par och ibland fick de tillfälle att skriva själva.

Jag planerade enligt cirkelmodellen, jobbade med eleverna enligt cirkelmodellen, utvärderade mitt arbete och elevernas texter för att kunna påbörja en ny cirkel med nya texter, nya ramar och nya utmaningar.

Varje vecka dokumenterade jag en skrivlektion extra noggrant och gick tillbaka och utvärderade för att förbättra och planera mitt arbete vidare. Jag såg vilka lektioner som gav resultat hos i elevernas texter och vilka som inte gjorde det. Vilka övningar som inte gav väntat resultat och vilka som fungerade bättre. Jag utvecklades som lärare, min undervisning utvecklades med mig och mina elever utvecklade sitt skrivande.

När det var dags att göra skolverkets bedömningsstöd kunde jag kryssa hela A delen och stora delar av B delen hos alla elever. För många elever var vi redan och nosade på C delen och för de eleverna behövdes utmaningar för att kunna förlänga sina texter. Jag tog arbetet vidare i år 2 och även detta kan du läsa mer om i min nästa bok.

Här finns flera lektionsförslag och hela temaarbeten där skrivandet står i fokus.

Jag skaffade mig fler och fler batterier och ess i rockärmen vad det gällde skrivandet. Jag utvecklades, men en sak höll jag fast i men saknade kunskap och motivation för att utveckla. De viktiga samtalen där eleverna fick prata, diskutera och aktivera sitt ordförråd innan de satte sig vid datorerna för att samla sina tankar i text. Här hade jag mycket att lära och mycket att utveckla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *