Tyst läsning

I min klass tycker väldigt många om att läsa tyst. De kan gå länge i biblioteket och leta böcker med stor omsorg och sjunka in i sina böcker och inte vilja sluta läsa. Sen finns det även de som tycker att den tysta läsningen är jobbig… som vänder blad efter blad utan att läsa något alls… som bara vill att tiden ska gå.

För att få alla att verkligen läsa har vi under en period efter varje läst bok skrivit bokrecension. Både för att få tänka till kring den bok man läst, plocka ut titel, författare handling och karaktärer, men också för att skapa ett tillfälle att få redovisa sin bok för resten av klassen. Kanske få någon annan att bli intresserad av boken. Syftet har även varit att i ett kort format få träna på att presentera något, få feedback genom two stars and a wish och sedan kunna göra nästa presentation bättre.

Efter att jobbat såhär en period släppte jag läsningen fri och har inte jobbat mer med bokrecensioner efter läsandet på ett tag. Men jag ser då att bladvändandet blir vanligt igen, tjocka böcker tar slut snabbare än vad de borde osv. Efter påsk måste jag göra något åt det, men vad? Jag vill inte gå tillbaka till bokrecensionerna igen. Jag är inte nöjd med det riktigt heller. Jag satte mig då och letade på internet efter någon sorts enkel läslogg för eleverna att fylla i varje dag då de läst en stund, men hittade inget som jag fastnade för. Istället snubblade jag över detta fantastiska inlägg på Öppet klassrum, en blogg jag läser ofta och hittar så mycket bra material på. Här fanns massor av tips! Precis sådant jag var ute efter, att få beskriva och berätta om sin bok, men inte i en bokrecension! Läs! Skriv ut! Vilka goda tankar och välarbetat material!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *