Cowboy

För några veckor framåt fokuserar vi på att vara cowboys. Även om det är där fokuset ligger just nu när vi jobbar med vår läslära glömmer vi inte bort att vara spågummor, detektiver, reportrar och konstnärer. Vi lägger bara mer vikt vid cowboyens arbete just nu.

Denna vecka började vi med en kooperativ struktur som kallas sortering. Denna kan man variera och göra på en mängd olika sätt. Vi började med att varje axelpar denna veckan fick fyra delar av en text. Tillsammans skulle de läsa och diskutera sig fram till i vilken ordning texten skulle komma. När paren fått arbeta en stund gjorde jag dem uppmärksamma på de tidsord som fanns i början av varje text del. Till att börja med… Sedan… Då… Slutligen… Början och slutet av texten blev då lätt att hitta. För att få till texterna i mitten var de tvungna att läsa innehållet noga och tänka på den kronologiska ordningen i händelsen. Vilket hände först, vad var nästa steg osv.

De fick sedan bilder. Nu gällde det att koppla rätt bild till rätt text. När paren kände sig färdiga fick de ta hjälp av det andra paret i basgruppen. De skulle nu jämföra sina resultat och se om de satt texterna i samma ordning och kopplat samma text till samma bild. Om inte var det dags att argumentera och diskutera sig fram till rätt lösning.

Bilder och text kommer från den kompletterande lärarhandledningen för språkstödjande undervisning till Nyckeln till skatten.

När alla basgrupper var klara gick vi igenom uppgiften tillsammans. Vi tittade extra noga på tidsorden. Vad signalerar de? Ska de vara först eller sist eller mitt i mellan? Vad händer först? Kan ma öppna locket innan man vridit om nyckeln. Till slut fick vi texter och bilder i rätt ordning. Vi hade nu ägnat en lång stund att att prata kring det nya kapitlet vi skulle ge oss in i tillsammans. På detta sätt hade jag skapat förförståelse för eleverna vad kapitlet skulle komma att handla om, men även gett eleverna tillfälle att sätta ord på det de såg på bilderna och läste i små delar av texten.

Efter detta läste vi kapitlet högt tillsammans och stannade vid konstiga ord och uttryck. Sedan läste eleverna texten 2 och 2. Det gör de varje dag i skolan. Vi skickar inte hem läsläxa. Detta ger alla elever samma förutsättningar till upprepad lästräning. Jag kan sitta tillsammans med de elever som behöver extra stöd i sin läsning och lägger inte detta på föräldrarna. Det funkar bra för mig!

Cowboyen samlar ihop texten med sitt lasso.

Vid ett senare tillfälle i veckan när vi läst texten flera gånger skriver vi upp tidsorden igen på tavlan och sätter upp bilderna som hörde till. Muntligt modellerar jag för eleverna hur jag sammanfattar kapitlet med hjälp av tidsord och bilder. Eleverna får sedan göra detsamma med sin axelkompis. Efteråt hämtar de en dator och skriver ner sin sammanfattning. Alla tidsord ska finnas med och man ska skriva ca tre-fyra meningar för varje bild. Det blir bra sammanfattningar av texten, men såklart varierande längd på texterna.

En längre sammanfattning
En kortare sammanfattning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *