Qr-koder

När vi läs en fakta text och fyllt i en sexfältare tillsammans om brunbjörnen är det dags för eleverna att få börja jobba. Jag har valt att låta eleverna jobba två och två så de kan stötta och hjälpa varandra. Deras samtal blir på så sätt en stöttning för att lära sig och förstå texten, begrepp och ord.

Eleverna får välja ett svenskt skogsdjur. De ska sedan läsa två typer av faktatexter om djuret. Dels ska de leta och läsa en faktatext i någon av de faktaböcker jag plockat fram i klassrummet. De ska även läsa en faktatext på nätet. För att eleverna ska hamna på seriösa sidor med bra fakta och bilder på de djur de valt har jag förberett genom att själv söka och hitta bra sidor för barn. Jag har sedan länkat till dessa sidor med hjälp av qr-koder. Eleverna tar sina ipads och håller mot qr-koderna och hamnar genast på rätt plats. De får sedan leta efter just sitt djur och välja någon av sidorna att läsa på.

Därefter tar de fram sin sexfältare och fyller i stödord tillsammans.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *