Bokstavsformer!

I min lilla läsgrupp  i år 2 har vi under terminen repeterat alla bokstavsljud kopplat till bokstavsformerna. Vi har mest fokuserat på att kunna koppla ljudet till rätt bokstav när vi läser och skriver vid datorn, alltså inte forma bokstaven med penna. Vi har fokuserat på att komma igång med ljudandet och läsningen med hjälp av ASL och ljudanalysövningar.

De allra flesta har fått en bra skjuts och kommit igång bra med läsningen och börjar få upp flyt. Men det finns fortfarande de som inte befäst alla bokstäver än…

Vi behöver ta nästa steg i gruppen nu och repetera formandet av bokstäverna med pennan. För de elever som inte kommit igång med ljudandet ännu och inte befäst bokstäverna blir detta ännu en repitition.

Jag inspireras av Erika Lövgren och hur hon introducerar bokstavsformerna. Eleverna jag har nu jobbade inte med ASL i ettan utan lärde sig läsa med hjälp av mer traditionell läsinlärning. De lärde sig skriva och forma bokstäverna i ettan . Men det finns flera som behöver en extra repetition av detta. Så jag började i veckan att introducera motsolsrörelser och de fyra första motsolsbokstäverna c a ä och å.

Vi började att prata om rörelsen och göra den med hela armen , sedan med handen och slutligen med fingret. Vi plockade sedan fram ipadsen och använde oss av appen skrivguiden.

Jag tycker den appen är helt fantastisk. Där kan eleverna träna olika former utan att förknippa det med bokstäver. Jag valde en symbol där formerna hela tiden startade med motsolar, stora och små. Sedan fick eleverna forma de fyra små bokstäverna jag hade bestämt samtidigt som de hörde bokstavsljuden från ipaden.

Slutligen fick de skriva bokstäverna med pennan på papper. Jsg använde mig då av kopieringsmaterialet i mon nya bok Skriv i åk 2.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *