Träna läsförståelsestrategier!

Läsfixarna är en av mina hörnstenar i min undervisning. Jag tycker de öppnar upp för underbara samtal där eleverna utvecklar sitt sätt att tänka, uttrycka sig och lyssna på andra i samtal kring text, som förhoppningsvis leder till egen läsförståelse i det långa loppet.

Idag tog vi som så många gånger utgångspunkten i en bild från veckans kapitel i läseboken. Vi började med att vara spågummor och tittade på bilden och satte ord på vad vi såg. Sedan pausade vi spågumman lite och blev reportrar. Vilka frågor framkallade bilden hos eleverna? Vad ville de få reda på när vi läste kapitlet? Detta upplevs svårt av många elever. Att ställa frågor. Därför blev jag så glad i hjärtat idag då en nyanländ elev som ofta har svårt att hänga med i samtal kring text räcker upp handen och ställer en klockren fråga!!

Vi gick sedan tillbaka till att vara spågummor och fundera kring vad vi trodde kapitlet skulle handla om. Efter detta läser jag kapitlet högt och visar bilderna på storskärm. Vi stannar och reder ut svåra ord på vägen och återkopplar till de frågor och förutsägelser vi gjort.

Avslutningsvis är vi cowboys och skriver gemensamt en sammanfattning av texten utifrån bilderna i kapitlet för att sedan vara konstnärer och rita en bild till texten.

En fantastisk lektion där vi tränat på fem olika läsförståelsestrategier, diskuterat olika nivåer på frågor (på mellan och bortom raderna) haft en trevlig läsupplevelse tillsammans, skrivit och diskuterat meningsbyggnad och stavning och avslutningsvis lästränat i våra läseböcker i läsgrupper!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *