Frågor, på, mellan och bortom raderna!

Idag påbörjade vi ett nytt kapitel av Diamantjakten. Detta kapitel tränar läsförståelse på och mellan raderna. Men jag gör inte riktigt så som läsläran utan på mitt eget sätt.

Innan vi satt igång att läsa kapitlet vill jag som vanligt göra lite förövningar för att väcka förförståelse och ordförråd. Vi har jobbat mycket med att titta på en bild och vara spågummor och försöka förutspå med hjälp av bilden vad vi tror att kapitlet kommer handla om. Denna gången gjorde vi på ett annorlunda sätt. Jag skrev upp en kort bit från en händelse i kapitlet. Sedan lästa vi den flera gånger tillsammans med betoning och olika röstlägen. Därefter introducerade jag reportern. Han som ställer frågor. Jag frågade eleverna vilka frågor som dök upp i deras huvuden när de läste meningarna på tavlan? I början gick det trögt, men så småningom kom vi igång och kunde samla ihop några frågor på tavlan.

Elevernas uppgift blev sedan att försöka lyssna efter svaren när jag läste kapitlet. Vi stannade flera gånger, gick tillbaka till frågorna och funderade över vilka vi hittade svaren på.  Orden bredsida och tåfjutt var ord vi inte förstod och då fick vi med hjälp av detektiven reda ut vad de betyder.

Nästa tillfälle kommer eleverna få frågorna utskrivna på papper och tillsammans ska vi svara på frågorna med hela meningar. Jag kommer då introducera termerna på raderna, mellan raderna och bortom raderna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *