Bedömning ”Sommaren”

Vi har nu jobbat färdigt med årstiden sommar. Vårt arbete med vår PP ”Årstidsväxlingar i naturen” är långt ifrån klart, men vi gör en delbedömning på det vi hittills jobbat med.

Eleverna har fått titta på bilder av sommarblommor och berätta för mig om de vet vad de heter. Vi har jobbat med fem olika blommor och jag vill att de ska minnas minst fyra.

image

De har även fått se bilder som symboliserar olika regler i allemansrätten och berätta vad bilderna föreställer och om man får eller inte får göra så i naturen. I samband med vårt första besök i skogen fick de även visa prov på om de kunde efterleva reglerna i praktiken.

image

De har också fått berätta hur naturen ser ut på sommaren och hur djuren har det då, även detta med bildstöd. Jag vill att de ska nämna att det är grönt ute på sommaren. Grönt av löv och gräs och många blommor. Att det finns många djur och småkryp. Det finns mycket mat och djuren äter och växer. Djuren skaffar ungar på sommaren just för att det finns så mycket mat. Det är varm och ljust.

Tillsammans har vi sedan fyllt i deras målbok. Vi samtalar om målen nästan varje lektion och de vet vad det är de ska lära sig. Vi repeterar dem tillsammans och jag går sedan runt och pratar med var och en vad de visat för mig att de kan och vilka moln de ska fylla i. Eftersom vi inte är färdiga med det här området blir det många moln som bara går att fylla i en del av. Vi är på väg!

image

Även här samlas elevarbeten bakom molnen i pärmen. Har jag gjort något i det här arbetet som visar att jag kan det här? Finns det nått arbete som visar att jag måste träna mer på det här? Vi tittar på det vi gjort och kommer överens om vilka arbeten som ska sparas i vår målbok. Detta har varit mina underlag för bedöming tillsammans med elevernas prestationer under bedömingstillfällena, men de blir också underlag till utvecklingssamtalen till våren. Kanske kommer eleven ihåg varför vi valde just de arbetena att sätt i pärmen, kanske inte. Min erfarenhet är att de minns och kan berätta rätt mycket för sina föräldrar på det här sättet och man är redan i år ett en bra bit på väg till ett utvecklingssamtal som eleven kan leda själv.

2 reaktioner på ”Bedömning ”Sommaren””

  1. Vilken underbar läsning! Ditt arbetssätt kring bedömning tilltalar mig mycket och jag har nu en rad idéer jag ska testa på min nya arbetsplats om ett par veckor.
    Nytt jobb och ny klass där jag verkligen måste få grepp om var barnen befinner sig efter x antal lärarbyten gör att jag behöver hitta ett strukturerat sätt att arbeta me bedömning!
    Fortsätt ditt fina arbete så ska jag fortsätta läsa och inspireras!
    //Cissi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *