Vi fortsätter med adjektiv!

Vi har nu jobbat med adjektiv ett tag. Vi har lärt oss att adjektiv beskriver hur något är eller ser ut. Vi har även jobbat med adjektiv och motsatser. Som avslutning tog vi fram de meningar de skrev för någon vecka sedan. I sina par fick de sedan läsa en mening i taget, enas om vilket ord som var adjektivet och byta ut det mot ett motsatsord. Roligt och satte många färdigheter på prov samtidigt!

Mer Alfons!

Denna vecka har vi jobbat med att skriva enkla berättelser med inledning, handling och slut. Vi har fortsatt med vårt arbete om Alfons som vi påbörjade för några veckor sedan.

Vill man veta mer kring hur jag planerar upp arbetet med hjälp av cirkelmodellen kan man läsa mina böcker Skriv i åk 1 och Skriv i åk 2.

Denna vecka har vi läst Raska på Alfons Åberg och Listigt Alfons Åberg. Vi har varit spågummor, detektiver och cowboys. När vi sammanfattar boken gör vi det med hjälp av stödord i en fyrfältare. Detta jobb har vi gjort gemensamt. Vi har sedan skrivit berättelsen på dator, en slags sammanfattning av boken kan man säga, med inledning, problem lösning och slut. Detta har vi gjort gemensamt då jag skrivit och eleverna kommit med förslag på meningar. Detta ger ett fantastiskt tillfälle till att prata meningsbyggnad, variation i början av meningar, långa korta meningar, stor bokstav och punkt och stavning.

Men eleverna har även getts tillfälle att utifrån vår gemensamma fyrfältare fått skriva berättelsen två och två vid datorerna. Det är fantastiskt att gå runt och lyssna på elevernas samtal kring ord, meningar, stavning och innehåll!!!!

Slutligen fick eleverna även testa på att vara riktiga författare och skriva egna berättelser om Alfons. Detta självklart efter att de fått fylla i en egen fyrfältare som stöd för sitt skrivande. Innan detta stöttade jag genom ett långt samtal tillsammans med eleverna kring fyrfältaren där vi listade förslag på huvudpersoner och miljöer som kan passa i en Alfonsberättelse, problem som kan uppstå och lösningar som man kan använda sig av och vilka känslor huvudpersonerna går igenom.

 

För en del elever faller allt detta naturligt och deras fantasi och kreativitet öppnar upp för fantastiska små Alfonsberättelser, medan andra behöver få lite hjälp på traven, alternativ att välja på.

Alla har de skrivit, kämpat och målat denna vecka. Fantastiska sagor har matats ur skrivaren. Alls på sin egen nivå såklart!

Träna läsförståelsestrategier!

Läsfixarna är en av mina hörnstenar i min undervisning. Jag tycker de öppnar upp för underbara samtal där eleverna utvecklar sitt sätt att tänka, uttrycka sig och lyssna på andra i samtal kring text, som förhoppningsvis leder till egen läsförståelse i det långa loppet.

Idag tog vi som så många gånger utgångspunkten i en bild från veckans kapitel i läseboken. Vi började med att vara spågummor och tittade på bilden och satte ord på vad vi såg. Sedan pausade vi spågumman lite och blev reportrar. Vilka frågor framkallade bilden hos eleverna? Vad ville de få reda på när vi läste kapitlet? Detta upplevs svårt av många elever. Att ställa frågor. Därför blev jag så glad i hjärtat idag då en nyanländ elev som ofta har svårt att hänga med i samtal kring text räcker upp handen och ställer en klockren fråga!!

Vi gick sedan tillbaka till att vara spågummor och fundera kring vad vi trodde kapitlet skulle handla om. Efter detta läser jag kapitlet högt och visar bilderna på storskärm. Vi stannar och reder ut svåra ord på vägen och återkopplar till de frågor och förutsägelser vi gjort.

Avslutningsvis är vi cowboys och skriver gemensamt en sammanfattning av texten utifrån bilderna i kapitlet för att sedan vara konstnärer och rita en bild till texten.

En fantastisk lektion där vi tränat på fem olika läsförståelsestrategier, diskuterat olika nivåer på frågor (på mellan och bortom raderna) haft en trevlig läsupplevelse tillsammans, skrivit och diskuterat meningsbyggnad och stavning och avslutningsvis lästränat i våra läseböcker i läsgrupper!

Adjektiv!

I nästa kapitel i Diamantjaktens arbetsbok tar de upp adjektiv. Därför började vi redan denna vecka introducera adjektiv. Jag tycker ju om att göra allt vi jobbar med till olika skrivövningar vid datorerna. Då tränar vi läsning, skrivande och grammatik samtidigt!

Jag tycker väldigt mycket om Natur och Kulturs serie Glad svenska. Jag har alla språkläror, men beställer inte arbetsböckerna då jag vill jobba med det på mitt sätt.

Denna gången utgick jag från en av bilderna i språkläran. Tillsammans skrev vi meningar på tavlan där vi beskrev sakerna på bilden. Efter detta berättade jag att man delar in orden i olika grupper, ordklasser och att ord som beskriver något är ADJEKTIV.

 

Efter detta tog jag upp även nästa bild på från språkläran på storbild.  Tillsammans gjorde vi muntligt några liknande meningar till bilderna. Eleverna fick sedan två och två skriva meningar vid datorerna om minst tre bilder. Detta ska vi sedan jobba vidare med efter lovet.

Vill man läsa mer om hur jag jobbar med grammatik och digitala verktyg kan man snart beställa Skriv i åk 2!

Läsförståelse!

Idag började vi med att repetera vem reporten är, att han ställer frågor på texten. Jag förklarar också att han kan ställa tre olika sorters frågor: på, mellan och bortom raderna. Detta tycker eleverna till en början är konstigt, men det brukar gå rätt fort till de börjar få koll upplever jag det som.

Eleverna har sedan fått frågorna vi skrev på tavlan i måndags utskrivna på papper. Idag ska vi försöka skriva svar på frågorna. För varje fråga diskuterar vi vilken sorts fråga det är, på, mellan eller bortom raderna. Sedan pratar vi om hur man skriver ett korrekt svar med hel mening. Allt detta gör vi tillsammans idag, för att senare kunna göra det med stöttning av en vän för att till sist kunna klara det själv.

En läsande, skrivande, diskuternade och reflekterande lektion.

Frågor, på, mellan och bortom raderna!

Idag påbörjade vi ett nytt kapitel av Diamantjakten. Detta kapitel tränar läsförståelse på och mellan raderna. Men jag gör inte riktigt så som läsläran utan på mitt eget sätt.

Innan vi satt igång att läsa kapitlet vill jag som vanligt göra lite förövningar för att väcka förförståelse och ordförråd. Vi har jobbat mycket med att titta på en bild och vara spågummor och försöka förutspå med hjälp av bilden vad vi tror att kapitlet kommer handla om. Denna gången gjorde vi på ett annorlunda sätt. Jag skrev upp en kort bit från en händelse i kapitlet. Sedan lästa vi den flera gånger tillsammans med betoning och olika röstlägen. Därefter introducerade jag reportern. Han som ställer frågor. Jag frågade eleverna vilka frågor som dök upp i deras huvuden när de läste meningarna på tavlan? I början gick det trögt, men så småningom kom vi igång och kunde samla ihop några frågor på tavlan.

Elevernas uppgift blev sedan att försöka lyssna efter svaren när jag läste kapitlet. Vi stannade flera gånger, gick tillbaka till frågorna och funderade över vilka vi hittade svaren på.  Orden bredsida och tåfjutt var ord vi inte förstod och då fick vi med hjälp av detektiven reda ut vad de betyder.

Nästa tillfälle kommer eleverna få frågorna utskrivna på papper och tillsammans ska vi svara på frågorna med hela meningar. Jag kommer då introducera termerna på raderna, mellan raderna och bortom raderna.

Att skriva faktatext!

Vi har nu tittat på bilder av älgar, lärt oss nya ord och begrepp som hör till älgen, vi har läst  faktatext och plockat ut nyckelord, vi har sett film och bekantat oss med sexfältaren. Vi är nu framme vid skrivandet!

Redan förra lektionen förberedde vi detta genom att gå från ord till mening muntligt. Vi låter talet bli en bro över till skrivandet.

Jag har även idag sexfältaren uppsatt på tavlan och börjar med att ännu en gång moddelera hur man går från ord till mening, att varieta början av meningen och ibland ta två stödord i en längre mening. Med allt detta i bagaget får eleverna sätta sig i par vid datorerna och skriva sin faktatext. Och vilka texter det blev! På olika nivå, såklart, men alla har gjort sitt bästa!

Slutligen målar alla en bild till sin text!

  

Nyckelord, film och sexfältare!

När vi börjar lektionen idag har jag alla ord från gårdagen skrivna på skyltar på tavlan. Vi repeterar genom att minnas vad orden betyder och hur de hör samman.

Efter detta ser vi en film om älgen. Vi har nu massor med ord och begrepp i bagaget och eleverna har förförståelse för vad de ska lära sig om älgen. Det hoppas jag på ska göra att de kan lyssna och lära sig ännu bättre från filmen. Eleverna får ett uppdrag att lyssna och se om de får lära sig nått nytt om älgens utseende, föda osv som vi kan skriva till bland våra stödord. Eller om de faktiskt lär sig något helt annat som de tycker är spännande.

När filmen är slut återgår vi till våra nyckelord och fyller på med förslag som man senare ska kunna krydda sin egen text med. Jag ritar sedan en ram runt orden och vips har en sexfältare växt fram.

Vi pratar om skillnaden mellan sexfältare och faktatext och fyrfätare och berättelser. Vi pratar även om likheter: att de är ett stöd för skrivandet, att man går från ord till mening.

Det sista vi gör denna lektion är att jag modellerar hur jag går från ord till mening, muntligt. Jag visar hur jag varierar början sv meningen och att jag iblamd tar två stödord och på det sättet får ihop en längre mening. Tillsist får eleverna öva på detta två och två.

Att läsa en faktatext!

Vi börjar lektionen med att repetera tankekarta från gårdagen. Vad kunde vi om älgen redan?

Vi pratar sedan om vad det är man vill veta när man läser en faktatext. Barnen kommer med många förslag, vad det är för slags djur, hur den ser ut, vad den äter, hur den bor, fiender osv. Jag introducerar nya begrepp för dem under samtalet: klassificering, utseende, föda och livscykel. Vi tittar sedan på tankekartan och ser om vi redan pratat om detta under gårdagen. Vissa saker har vi ju med!

Jag tycker nu att jag förberett eleverna på vad de kommer möta i faktatexten och tar upp den på storbild. Vi läser den sakta och stryker under om vi upptäcker något som handlar om utseende, föda eller liknande.

Detta är ett första steg mot att så småningom kunna läsa och förstå en faktatext på egen hand. Att kunna plocka ut nyckelord och skriva en egen faktatext.

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!