Pedagogisk planering Önskedag

Arbetsområde fritidshem.

Barnens önskedag

 Under perioden höstterminen 2015

Syfte

  • Att synliggöra för barnen att det de tycker och säger är viktigt.
  • Att de har inflytande över sin fritidstid.
  • Att träna barnens kommunikativa förmåga.
  • Synliggöra fritidshemmets verksamhet.

 

 Förankring i läroplanen

  • Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar (s.8).
  • Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet (s.9).
  • Eleverna upplever att det de tycker och säger är viktigt. De har inflytande över sin vardag. Ur visioner och målbild.

 

 Konkretisering av mål

Mål till eleven

  • Önskedagar på fritids. Synliggöra med en blankett i korridoren utanför fritids med barnens önskning på.
  • Planera inför önskedagen
  • Barnen får en önskning.
  • Barnen får själva bocka av i en ruta då önskedagen är genomfört.

 

 Arbetsformer

  • Introducera för barnen genom att under samlingen ge goda exemplar om vad vi kan göra på fritids.
  • Intervjua varje barn som då får önska sig en aktivitet ”önskedag”
  • Sätta upp barnen önskan med namn på väggen.
  • Barnen ska kunna kryssa för då önskedagen har genomförts

 

 

Dokumentation och utvärdering

  • Ifyllningsblankett av planering och utvärdering av önskedagen tillsammans med barnen och vuxen.
  • Vi fotografera dagen med 5 bilder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *