Creaza vad är det?

Creaza är ett onlineprogrampaket som låter dig skapa till exempel filmer, serier och ljud. Du har flera olika möjligheter att publicera dina verk sedan och kan även dela med dig av dem direkt till andra creazaanvändare direkt i programmet via en delningsfunktion.

Creaza består av 4 olika programdelar. Cartoonist som låter dig och/eller eleverna skapa serier direkt i datorn på ett enkelt sätt.

Cartoonist 

Nästa program är Movie editor. Det låter dig redigera din filmsekvenser och lägga till ljud och effekter. Du kan även lägga till stillbildeer och göra en färdig filmberättelse av tex din serie.

 

Movie Editor

Det tredje programmet är Audio Editor som låter dig redigera ljudfiler och hantera effekter mm. Personligen måste jag säga att till detta ändamål är programmet Audacity, som många av er kommit i kontakt med via PIM, mycket bättre enligt mig.

Audio Editor

Det sista programmet är Mindomo, som är ett mindmapsprogram. Det tillåter dig att göra tankekartor, förslagsvis innan du sätter igång med att producera din film eller serie för att skapa rätt flöde och dynamik i ditt berättande. Även här kanske ni via PIM kommit i kontakt med tankekartsverktyg som Freemind. Personerna bakom PIM rekomenderar nu istället för Freemind, Xmind som är stabilare och fungerar bättre än Freemind.

Mindomo

Det som är viktigt att tillägga om Creaza är att det är inget gratistjänst. Däremot kan du skaffa dig ett gratiskonto med begränsade programmöjligheter. Det var vad jag gjorde.

Skolverkets Karl Malbert har gjort en kurs som man kan se på Multimediabyrån om vilka möjligheter som finns i Creaza. Man blir verkligen inspirerad efter att ha sett instruktionsfilmerna han lagt upp. Risken är att man sedan blir väldigt besviken när man registrerar sig för den gratis Demoversionen där det finns ganska många begränsningar jämfört med vad han gör på sina filmer. Men att det är intressanta program tycker jag inte att det råder någon tvekan om.

Kolla gärna in Karl Malberts introduktion till Creaza på Multimediabyrån.

Kommentera gärna vad ni tycker om möjligheterna med Creaza.

”Skolorna måste vara en del av informationssamhället. Vi måste ha en skola som följer med i sin tid.”

Citatet i rubriken kommer från IT-minister Anna-Karin Hatt som i en artikel i DIU (Datorn i utbildningen) skriver om sina tankar kring hur viktigt det är att skolan hänger med i det samhälleliga tempot vad gäller IKT (Informations och Kommunikationsteknik). I artikeln beskriver hon vikten av att barnen måste få ta digitala steg i skolan.

Hon pekar på att skillnaderna i användandet skiljer sig åt mellan olika skolor och kommuner men betonar att hon inte tror att detta i första hand beror på ekonomiska faktorer.

Läs artikeln här

Ibland kan man känna sig vilsen inför användandet av datorn

En känsla jag har är att många inte använder datorn regelbundet, varken i undervisningen eller i det egna arbetet på grund av en osäkerhet. Man är rädd för att göra fel och om man skulle testa något så kanske man inte kommer tillbaks där man först började.

Den här känslan verkar inte alls finnas hos barn och elever som i sitt lärande kring hur allt fungerar på datorn prövar att trycka på precis allt.

Är man pedagog och inte har använt sig speciellt mycket av datorn i undervisningen så är min upplevelse att man kanske måste ta sig förbi en spärr först. I början kommer ju känslan av att det är ”mycket jobbigare att göra det i datorn” att infinna sig. Men det är ju så med allt innan man fått in flytet.

Jag vet att det finns goda exempel på både dator och mediaanvändning på våra förskolor och skolor. Ett problem är dock att de exemplen inte alltid når andra skolor. Ibland kanske de inte ens lämnar arbetslaget eller det egna klassrummet.

Jag hoppas kunna vara behjälplig för er pedagoger i vår kommun på detta område. Jag vill hjälpa er sprida kunskapen om era goda exempel så att det kommer alla till del och kanske kan inspirera någon som annars hade låit bli.

Det är ju trots allt så att med ny läroplan i skolan och en förnyad läroplan i förskolan kan vi inte stå och titta på och hela tiden välja andra vägar att gå än via datorn och andra medier.

För er som känner att det är trögt kommer här ett litet klipp som visar att andra också kan ha det lite motigt.

 

Ny läroplan och IT

Det finns ju mycket att sätta sig in i kring den nya läroplanen förstås men något man kan säga är att IT och sociala medier finns med i väldigt många ämnen. Självklart mer avancerat ju högre upp i stadierna man kommer.

Pedagogiskt centrum/Henrik Widaeus i Södertälje gjorde en sökning på orden dator, internet, webb, digital och information i den nya läroplanen…

Ny blogg, vad blir det av detta?

Den här bloggen kommer förhoppningsvis hjälpa pedagoger i min hemkommun att få tips om hur man kan jobba med IT i förskola och grundskolan. Kan den sedan bidra till att hjälpa andra pedagoger vore det ju självklart toppen.

Jag heter Johan Klavins och är nytillträdd IT-pedagog i Hultsfreds kommun. Ser mycket fram emot mitt arbete och hoppas kunna bidra till att hjälpa pedagoger att ta ett eller ett par steg framåt i sitt IT-tänk.

Hoppas att just du ska få nytta av min blogg och att det kan hjälpa just dig i dina tankar kring IT och lärande.

En sida om IT och lärande i förskolan och grundskolan