Studiebesök i Kramfors hos Peyman Vahedi. Digitalisering på riktigt.

Det svåra i detta är att försöka låta bli att skriva en uppsats, men jag ska försöka. Vi var 50 personer från Småland upp till Norrland på plats.

En av våra verksamhetsutvecklare Jens hade vid ett tillfälle lyssnat på Peyman och hans digitaliseringsidéer och tyckte detta lät mycket intressant.

-Jag tycker det låter bra men jag skulle vilja att någon från skolan också får ta del av detta och hjälper mig reda ut om det är så bra som jag tror.

På Jens inrådan åkte jag alltså hela vägen till Kramfors för att lyssna på Peyman Vahedi, Rektor på Ådalskolan i Kramfors. Det man måste förstå här är att Peymans idéer inte alls är rocketscience, men det han har som gör honom ganska unik i det här fallet är att han är oerhört duktig och kunnig i arbetet som skolledare samtidigt som han har oerhört stor kunskap och förståelse för vad digitalisering egentligen innebär. Den här unika kombinationen gör att han på ett enkelt sätt kan förmedla sin vision till hur vi enligt honom bör digitalisera skolan. Vi pratar inte hur vi digitaliserar undervisningen här i första hand utan hur vi faktiskt låter tekniken sköta det den är bra på utan mänsklig inblandning i så många avseenden det bara är möjligt. Det vi vill är att tekniken ska hantera väldigt mycket av den administration skolan ska upprätthålla och uppvisa idag.

Peyman har en vision som sträcker sig låångt förbi det de byggt klart idag och just nu ligger den plattform de byggt hos Ådalskolan själva och håller just nu på att flytta in i Kramfors kommun. På sikt vill han att det inte alls ska ligga här utan någonstans så fler kan ta del av detta och att vi blir starka tillsammans.

Det de lyckats med är att de på något sätt grävt in sig hos IST och faktiskt utan att betala massa pengar nu har fri tillgång till sin egen data som våra två stora drakar i Sverige faktiskt i princip har kidnappat. Hela det här tänket bygger på att vi faktiskt måste ha fri tillgång till all vår data för utan det kan vi lägga ner.

Målsättningen med detta är att automatisera allt som går att automatisera, att all information om tex en elev finns samlad på ett ställe där vi inte behöver leta och att de som behöver kan komma åt den information just de behöver. De har en bas av denna plattform up and running idag, men detta är ju bara ett embryo.

Ett exempel på hur detta kan underlätta är all statistik vi ska skicka till SCB mfl som kräver en massa insamling och tid. Om all data redan fanns i ett system då? Där alla som behöver komma åt den kan göra just det utan vår inblandning sparar vi ju massor.

Ett annat exempel är att skolan blev anmäld till Skolinspektionen av en vårdnadshavare som hävdade att skolan inte gjort något överhuvudtaget för hens barn. Skolinspektionen kräver in all skolans dokumentation kring detta och skolan ber om att få en vecka på sig att samla ihop detta vilket man får avslag på. Det ska in direkt. Man lyckades samla in 62 dokument som visade att skolan faktiskt gjort det som stod i deras makt för att lösa detta, men den stress, jobbig ångest hos lärarna, den arbetsbördan för att samla in och redovisa detta, kunde helt undvikits med Peymans system. Då kunde skolinspektionen med en egen inloggning kommit åt dessa dokument.

Peyman ser ju detta som arbetsmiljöåtgärder och han har ju rätt. Lösningen är inte alls fler vuxna, lärarassistenter och annat trams som presenteras. Lösningen är digitalisering på riktigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *