BETT 2015

Ett gråkallt London har bjudit på spännande upplevelser idag. Efter en bra frukost tog hela gänget på 27 personer sig ut till Excel Arena och årets BETT-mässa. Det kändes skönt att man varit här förut och hade lite koll när vi väl kom fram för det är en del folk här, oerhört mycket folk. Martin och jag har haft sällskap i princip hela tiden och vi har hunnit med 2,5 länga i den enorma Excel Arenan.

Man märker dock redan att vissa saker tar stor plats här i år. Inte bara fysiskt utan det är många, både föreläsare och utställare som trycker på detta. England har ju fått en ny läroplan och i den har man en del som heter Computing. Något som vi inte alls har i Sverige…än. Det ingår ju i och för sig många saker i Computing, men det som utmärker sig tydligt här i år är programmering. Programmering är, tycker jag, denna mässas stora grej. Detta har ju anammats även i Sverige så klart och det kommer ju förstås ännu mer. I den Engelska läroplanen är programmering en del av Computing vilket så klart innebär att det måste in i undervisningen. Det är inget man kan välja bort till skillnad från Sverige. Flera länder i Europa har ju börjat mer seriöst med programmering och att Finland har börjat gör ju att man kan gissa att det inte är hur långt borta som helst i Sverige heller.

ProgrameringFlera nya företag som erbjuder, antingen programvara eller webblösningar för programmering poppar ju så klart upp här då eftersom det är obligatoriskt och vi var och lyssnade på ett företag som erbjöd en webblösning. Ni som prövat Scratch skulle känna igen er i denna lösning även om den var annorlunda på så vis att det fanns olikafärdiga uppgifter i deras lösning och uppgifterna hade även progression och var uppbyggda nästan som spel, eller var i alla fall spelifierade på så vis att det fanns en typ av poängstege som gjorde att man tog sig vidare.

Jag har idag också kollat en del på 3D-printing. Det finns många montrar här med just 3D-printers. De allra flesta är sådana skrivare som vi redan har hos oss och som man laddar med ett plastfilament, men några skiljer sig en del. I en monter stötte vi på två andra typer av skrivare där en hade ett plastkar med någon slags flytande massa i. En laserstråle lös runt för att få ett lager i taget att stelna och så lyftes biten upp ur vätskan lager för lager tills hela var uppe.

Hammare 3d-printad i papper
Hammare 3d-printad i papper

En annan variant var en som skrev ut i papper. Ja alltså inte som vi är vana vid. I skrivaren lades en bunt papper. Skrivaren tog inb ett papper i taget, lade dit något slags lim på och skar ut ett lager i taget och så på med nästa tills hela biten var ute. Resultatet kändes i princip som en träbit.

En sista reflektion från idag är den härliga föreläsningen i Microsofts monter av en kille som heter Ray Chambers. Han jobbade mycket med Minecraft education med sina elever. Det roliga var att det inte var hans egen idé från början, för han visste inget om det utan det kom från eleverna själva och de har lärt sig tillsammans längs vägen.

MinecraftHan visade många bra exempel på hur man kan jobba oerhört kreativt i ”världens största sandlåda” där det i princip inte finns några gränser utom fantasin. Ett exempel som fångade mig var hur han hade låtit elever efter att de jobbat med ett område i historia, bygga ”information centers” i Minecraft. Byggnaden var som et museum där man kunde gå runt och få information från olika delar av området som eleven redovisade.

Härligt. Hoppas att fortsättningen blir lika inspirerande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *