Programmering på schemat

En trend jag upplever i förskola  och skola just nu är ju programmering. ”Knacka kod” har blivit något för alla med hjälp av den nya tekniken. Man behöver inte ha några direkta förkunskaper. Idag finns appar som gör att även barn på förskolan kan lära sig att ”programmera”.

På SETT2014 fick Karin Nygårds ett pris till Trevor Dolans minne från den nystartade minnesfond som upprättades förra året. Karin är lärare i Svenska och Svenska som andraspråk på Sjöstadsskolan i Stockholm. Hon jobbar  med att öka elevernas digitala kompetens bland annat med programmering. I Karins blogg kan man följa vad hon gör och hur hon gör det i olika stadier. Det som är så spännande tycker jag själv (som förövrigt inte kan koda) är att med teknikens hjälp kan alla bli programmerare.

Bee-bot Photo By Doug Belshaw (CC BY-SA 2.0)
Bee-bot Photo By Doug Belshaw (CC BY-SA 2.0)

Men Karin tar till andra grepp än bara rent tekniska. I förskoleklass har hon till exempel haft dansprogrammering. Hon har också testat appen Bee-bot som jag också testat. På AV-media i Kalmar kan man dessutom låna små leksaksbin som ser likadana ut som i appen och programmera dessa i en riktig fysisk miljö för att sedan också göra det i appen på iPaden. Karins invändning i appen är att den kod man slår in inte syns någonstans så om man har gjort fel går det inte felsöka, vilket även jag tycker är frustrerande. En app som detta funkar i är dock Lightbot. Där ser man hela sin kod i ett sidofönster och kan då gå tillbaka och se vad man gjort för fel.

Testa gärna dessa appar och kolla gärna Karins blogg. Karin finns dessutom på Twitter och är otäckt värd att följa där. Där finns hon under namnet @grishund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *