Det händer mycket nu

Digitaliseringen i Sveriges skolor går för högtryck. Vi har den senaste månaden läst artikel på artikel kring detta. Digitaliseringskommisisonen har kommit med sitt andra delbetänkande kring IT-minister Anna-Karin Hatts skötebarn ”IT i människans tjänst”. Delbetänkandena har till avsikt att ta fram hur vi rent praktiskt ska genomföra det som Står i IT i människans tjänst. Där kan man läsa att vi är ett av de bästa länderna på att dela ut datorer men ett av de sämsta på att använda dem. Ingen munter läsning kanske. Digitaliseringskommissionen ger nu skolverket i uppdrag att:

Förslag skolverket

Har för några veckor sedan lyssnat på en livesändning från SKL där forskningsprojektet UnosUno, som har följt ett antal skolor som haft 1-1, presenterades. En bok som sammanfattar det arbetet är ”Att förändra skolan med teknik-bortom 1-1” av Åke Grönlund som är forskare på Örebros Universitet. En mycket läsvärd bok som lyfter framgångsfaktorer för att lyckas med implementeringen av en 1-1-satsning.

Jag har också varit i Lund på konferensen Framtidens läromedel och även på SETT-mässan där jag fått lyssna till en rad intressanta föreläsare just kring ämnen som hur man lyckas med 1-1, och hur man kan digitalisera undervisningen.

Vart befinner vi oss då i den Svenska skolan? Självklart så befinner vi oss i hela spektrat. Vi har alla kommit olika lång både med själva digitaliseringen och med tänket kring den.

Just tänket kring användandet av teknik i undervisningen är ju det som är nyckeln här. Ingen ska ju tro att vi vill föra in datorer (jag kommer använda mig av ordet datorer, fast jag menar förstås även surfplattor och mobiltelefoner och annat man kan ta sig ut på internet med) för att det är ”häftigt”. Det här arbetet har många målsättningar längs vägen, men den yttersta målsättningen vi alla måste ha när vi gör förändringar i skolan oavsett om det är av digital natur eller något annat måste ju vara att öka elevernas måluppfyllelse. Detta är det slutliga målet. Vi vill att måluppfyllelsen bland våra elever ska öka.

Gör den det då om vi inför datorer till varje elev i skolan? Absolut inte, är mitt definitiva svar om det bara är det som görs. Vi kan föra in hur mycket teknik som helst utan att det kommer att hända något överhuvudtaget. Ingen dator, surfplatta eller mobiltelefon är bättre än den pedagog som handskas med verktygen. Men det är också min absoluta övertygelse att vi måste ha in datorer i skolan om vi vill att pedagogerna ska kunna göra ”magiska saker” med tekniken i undervisningen. Kan tyckas som något av ett moment 22 ur ett politikerperspektiv då det handlar om pengar kanske.

Det finns några saker vi måste jobba extra hårt med för att få det här att fungera tillfredsställande. Det första är att ledningen måste ha en klar och tydlig bild om vad man vill uppnå med att tekniken finns tillgänglig för varje elev. Det handlar alltså om att förändra undervisningen i grunden, inte att lägga till datorn till den undervisning som bedrivs på många (inte alla) håll idag. Vi måste se vilka möjligheter som öppnar sig när varje elev har tillgång till tekniken. Ledningen måste ha ett tydligt mål med detta som är känt bland personalen och som också kommuniceras regelbundet med personalen.

Personalen måste då självklart få rätt kompetens för att ha möjligheten att nå dit där ledningen vill. Därför tror jag det är viktigt att börja jobba med detta tidigt inför ett införande av 1-1. Det ska inte behöva komma som en chock för pedagogerna att ”nu blir vi en 1-1-skola, deal with it”. Ledningen behöver överbrygga det tankeglapp som finns mellan deras tankar och visioner och pedagogernas tankar kring detta och det tar lite tid. Det betyder alltså att vi ska gräva där vi står. Vi måste möta pedagogerna där de befinner sig idag, därför tar det tid att nå dit vi vill, men vi kommer aldrig nå dit vi vill om vi hoppar över dessa steg. Därför måste vi börja detta jobb nu även om vi inte har 1-1 än.

Någon har ju i alla fall äntligen ruskat om Utbildningsminister Jan Björklund vad gäller IT-strategi för skolan. Han har ju hela tiden sagt att det inte behövs, men nu har han gjort en kovändning och menar att det ska tas fram en sådan. Ett steg i rätt riktning, även om han har många steg på sin lista som går i väldigt konstiga riktningar.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *