Hur lärandet förändras genom surfplattor

Dagens första föreläsning. Karin Jönsson och Annika Persson.

De berättar om sin resa när det infördes surfplattor i deras årskurs 1. Först blev jag lite förskräckt då de nämnde det som läsplattor. Men den diskussionen lyfts också. En iPad är så mycket mer än en läsplatta.

”Plattan i sig är inte magisk utan det är vad mangor med den som skapar magin.”

Karin berättar om sin forskning och det samarbete hon haft med Annikas klass under snart en 3:årsperiod.

Hon beskriver ett arbete där eleverna fick dokumentera och arbeta med att följa ett projekt på skolan då det skulle byggas nya lekplatser. Barnen fick skriva, fota och dokumentera. Man mailade till folk på kommunen och fick svar på sina frågor och integrerade iPaden helt i undervisningen.

Eleverna får här lov att ta hem sina paddor och inte bara använda den i skolan. Det är i detta mycket lättare att motivera eleverna att de inte ska spela på dem i skolan för det har de möjlighet till hemma.

Eleverna har jobbat med olika projekt där de jobbat med paddorna på olika vis. Ett exempel är att de jobbat med appen Dragonvale som är ett spel där barnen ska föda upp drakar. Detta gjorde de sedan i praktiken och målade ägg (drakägg). Man använder också så klart Bookcreator och gör mycket egna böcker.

Klassen har även kontakt med en apputvecklare och kombinerar bra saker de tycker med olika appar och delger dessa till honom.

Barnen som nu haft paddorna i 2 år har ett väldigt naturligt förhållningssätt till dessa verktyg. Det är för barnen helt naturligt. Det är väldigt naturligt för barnen att redovisa med film, prata och förklara i sina redovisningar för att kunna vara tydliga mot mottagaren. Det muntliga har utvecklats väldigt i och med att det ofta finns en tydlig mottagare till uppgifterna.

”Vad är det bästa med att du haft iPaden nu i skolan?”
”Jo det känns som jag varit hemma hos alla i klassen fast jag inte varit det.”

Ett underbart citat tycker jag från en flicka i klassen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *