Framtidens läromedel dag 1

Befinner mig just nu i Uppsala för att under ett par dagar inspireras av ett gäng föreläsare som under samlingsnamnet Framtidens Läromedel.

Vilken dag, skulle jag vilja börja med att säga. Är väldigt inspirerad över denna första dags föreläsare. Självklart har det funnits några djupdykningar även här men på det hela taget har dagen varit mycket givande.

Jag har lyssnat på Marcus Blom VDpå insiktsfabriken som uppmanar oss alla inom skolvärlden att ställa högre krav på läromedelstillverkarna. Det handlar inte om att göra läroboken digital. det handlar om att skapa ett läromedel som utnyttjar möjligheterna som finns med digital undervisning och det finns idag i princip inga sådana läromedel. Han som så många med honom anser också att Sverige  måste ha en nationell IT-strategi. Vart vill Sverige med IT i undervisningen. Liksom Fredrik Svensson (Tänk OM Fredrik) säger han också att det vi gör i skolan är att rusta barnen för en arbetsmarknad med jobb som inte finns än. Hur göt man detta? Helt klart mycket tänkvärt.

Jag har också lyssnat på Skolverket som visat upp undersökningar på hur ofantligt lite datorn används i undervisningen och hur vi i Sverige ligger långt efter andra länder i detta.

Den föreläsning som gjorde störst intryck å mig var den som handlade om datorspel i undervisningen. Det var helt fantastiskt hur man fått elever som inte tycker om skolan att inte vilja gå därifrån genom att använda sig av datorspel i undervisningen och utgå från dem för att nå målen. Jag var helt tagen och kommer helt klart att försöka sätta mig in i detta ännu mer, när tid ges.

Sista föreläsningen för dagen handlade om en förvandling från den analoga skolan till den digitala. Västerås kommuns utvecklingsledare berättade deras historia om den resa de gjort för att vända utvecklingskurvan vad gäller datoranvändning i undervisningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *