Ibland kan man känna sig vilsen inför användandet av datorn

En känsla jag har är att många inte använder datorn regelbundet, varken i undervisningen eller i det egna arbetet på grund av en osäkerhet. Man är rädd för att göra fel och om man skulle testa något så kanske man inte kommer tillbaks där man först började.

Den här känslan verkar inte alls finnas hos barn och elever som i sitt lärande kring hur allt fungerar på datorn prövar att trycka på precis allt.

Är man pedagog och inte har använt sig speciellt mycket av datorn i undervisningen så är min upplevelse att man kanske måste ta sig förbi en spärr först. I början kommer ju känslan av att det är ”mycket jobbigare att göra det i datorn” att infinna sig. Men det är ju så med allt innan man fått in flytet.

Jag vet att det finns goda exempel på både dator och mediaanvändning på våra förskolor och skolor. Ett problem är dock att de exemplen inte alltid når andra skolor. Ibland kanske de inte ens lämnar arbetslaget eller det egna klassrummet.

Jag hoppas kunna vara behjälplig för er pedagoger i vår kommun på detta område. Jag vill hjälpa er sprida kunskapen om era goda exempel så att det kommer alla till del och kanske kan inspirera någon som annars hade låit bli.

Det är ju trots allt så att med ny läroplan i skolan och en förnyad läroplan i förskolan kan vi inte stå och titta på och hela tiden välja andra vägar att gå än via datorn och andra medier.

För er som känner att det är trögt kommer här ett litet klipp som visar att andra också kan ha det lite motigt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *