IT-inspiratörer i Grundskolan

Efter ett lyckat införande med IT-inspiratörer i förskolan utökar vi nu konceptet med att införa IT-inspiratörer även i grundskolan F-6, fritidshem och särskolan.

Som IT-inspiratör…
• Är du villig att plocka in det moderna lärandet i ditt klassrum och dela med dig av dina erfarenheter till kollegor både på den egna skolan men även på andra enheter.
• Deltar du i regelbundna träffar med IT-pedagog samt övriga IT-inspiratörer 4-5 ggr/termin.
• Är du ett bollplank för IT-pedagog i utvecklingsarbetet med IT i grundskolan.
• Är du en viktig kugge i digitaliseringsarbetet i kommunen.
• Får du givetvis ta hjälp av IT-pedagog i alla sammanhang du behöver gällande det pedagogiska arbetet med IT i skolan.

Vi söker dig med stor pedagogisk förmåga. Ett teknikintresse är självklart bra men en bra pedagogisk förmåga är viktigare. Vi ser gärna sök från olika yrkeskategorier och stadier i grundskolan F-6.

Vid frågor om uppdraget går det bra att kontakta Johan Klavins på 40877 eller johan.klavins@hultsfred.se

Din skriftliga ansökan skickas via mail till din närmaste chef senast 10/9.

Programmering införs. Hur gör jag som pedagog nu?

Nu har regeringen tagit beslut på en del av det skolverket föreslagit nämligen att göra vissa läroplansförändringar kopplat till digital kompetens. Ändringarna rör rektorers och lärares uppdrag, skolbibliotekets roll och undervisningen i enskilda ämnen.

En av delarna som det pratats om väldigt länge är ju programmeringens intåg i skolan som nu faktiskt får utrymme i dessa förändringar.

Men förändringarna innefattar också att stärka elevernas källkritiska förmåga, att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer till handling med användning av digital teknik. Det blir tydligare att man ska arbeta med digitala texter, medier och verktyg och man ska kunna använda och förstå digitala system och tjänster. En för mig övergripande och genomsyrande stor fråga som också lyfts är att man ska förstå digitaliseringens påverkan på individ och samhälle.

För mig låter detta överlag som väldigt bra saker och som man faktiskt kunnat koppla in i redan befintlig läroplan. Nu väljer man att förstärka detta och göra det tydligare. Dock finns ju många frågetecken. Ett ganska stort frågetecken är ju att eftersom programmering införs redan från årskurs 1 så kan man ju tänka att de elever som nu börjar i årskurs 7 och inte har fått med sig hela kedjan gällande programmering borde hamna på efterkälken. Detta är frågor som Skolverket inte har några tydliga svar på hur det ska lösas när jag frågar dem i alla fall.

Gällande digitaliseringen så finns redan nu olika ”lärmoduler” på Skolverkets Lärportal. De är uppbyggda som Mattelyftet och Läslyftet. Just nu finns 4 moduler utlagda kopplat till Lärare i grundskola och gymnasieskolan. I början av 2018 kommer även en modul kopplad till förskolan. För skolledarna finns just nu en halv modul kan man säga. Resterande halva kommer under sommaren är det tänkt.

Jag har inte kikat på riktigt allt i alla, men tycker generellt att det är väldigt bra innehåll i dessa som jag tycker att all personal och skolledning borde genomgå. Hos vår förvaltningsledning finns nu en ambition att alla skolledare ska börja genomgå den modulen som handlar om att leda digitaliseringen för att sedan bättre kunna leda förändringsarbetet ute på våra enheter.

Men ni som är sugna på att komma igång redan och känner att ni behöver lite input kring kanske flera av de saker som regeringen nu tagit beslut om. Vad kan ni göra under tiden?

Precis det ni alltid kan göra är mitt svar då. Hitta en eller flera tider, antingen med ditt arbetslag eller kanske hela er personalstyrka då ni bjuder in mig att dels kanske föreläsa om detta, men även hålla i olika workshops. Ni är ju redan ett helt gäng pedagoger som varit nyfikna på programmering där jag hjälpt er igång.

Vill ni veta hur ni skulle kunna börja jobba med programmering med era elever, eller hur ni kan jobba med MIK (medie och informationskunnighet), källkritik, sociala medier mm så hör av er så hittar vi ett upplägg tillsammans som funkar för er.

 

 

SETT-Syd 2016 Föreläsning om hur vi jobbar med 3D-printing

I eftermiddag åker jag till Malmö. Sveriges största mässa för det innovativa lärandet flyttade förra året ner en ”filial” till Malmö och då skapades SETT-Syd. I år har mässan tre temaområden. Lärprocesser för måluppfyllelse, Pedagogisk mångfald, Språket – språngbräda eller barriär. Jag ser oerhört mycket fram emot att få ta del av allt spännande som kommer presenteras på mässan.

Min egen föreläsning som heter ”Vad händer när 3D-printern kommer in i klassrummet” är en variant på Anna Josefssons och min föreläsning om Leksaksfabriken som vi gjort tidigare. Skillnaden nu är att jag inte har Anna med mig + att det faktiskt har hänt ganska mycket gällande 3D-printing och teknikutbyggnad hos oss sedan vi gjorde det här projektet. Jag kommer att ta upp hur det gick till när vi först fick köpa in en 3D-printer, hur det gick vidare in i Leksaksfabriken och vart det projektet tagit oss vidare in i andra pedagogiska lärmoment ända fram till där vi står idag med et helt nybyggt Makerspace med planer och framtidsvisioner som vi knappt sett början på än.

det ska bli oerhört inspirerande att få berätta om den resan jag inte bara åker med på nu utan också är medskapare till. Hoppas på många härliga möten i Malmö.

Vi ses!

3D-printing i förskolan fortsättning

I några veckor har förskolan jobbat vidare med barnens skapande i appen Tinkerplay och även med programmering med hjälp av BlueBots och lite även med Dash. Häromdagen var jag på besök för att hämta grejerna inför att nytt projekt och kikade lite på vad de gjort. En hel massa figurer var skapade i Tinkerplay och barnens ”robotar” fanns nu på en utställning, inte bara för barn och föräldrar i förskolan att beskåda utan även för elever, lärare och föräldrar i skolan.

IMG_1755

Alla barnen på avdelningen har fått göra en egen ”robot” och ni som har testat att 3D-printa vet att det inte alltid är helt smärtfritt att printa grejer. Ibland strular det mer än lovligt och då gäller det att kunna göra något kreativt av det som blir över. Pedagogerna samlade dessa delar i en burk. Det blev armar, ben med mera som nu helt plötsligt blev ett nytt byggmaterial. Strålande!

IMG_1763

Programmering och 3D-printing i förskolan

Idag har vi haft en härlig stund med barnen på Ekbackens förskola. Barnen där har tidigare byggt robotar i kartong och är intresserade av robotar. Idag fick de träffa Dash och gissa om han var poppis. Frågorna var många så klart och några kunde vi besvara ganska fort.

Hur funkar den? Dash och andra robotar funkar bara genom att någon/vi ger den kommandon att utföra saker. Det är vi som bestämmer hur Dash ska göra och bete sig. Så är det även med andra maskiner. Man använder ett särskilt sätt att få maskinerna och robotarna att bete sig som man vill. Det kallas att man programmerar maskinen/roboten. Man får den att bete sig så som man vill helt enkelt.

En konstig manick hade också flyttat in på förskolan. Barnen tyckte att det såg ut lite som en TV. Men vad kan den göra? Är det en maskin?IMG_1199

En 3D-printer var det som istället för att skriva ut papper som en vanlig skrivare gör, faktiskt skriver ut saker. Även här befäste vi att det var vi som bestämde vad den skulle skriva ut. Vi bestämmer vad maskinen ska göra.

Vad kan den bygga? Vad bygger den nu? Gissningarna var många men det jag hade bestämt skulle komma ur maskinen idag var ett litet hus.

Kan den bygga robotar? Ja kan den det? Hur ska vi göra då? Nya frågor kommer hela tiden som vi får försöka besvara. En härlig uppstart på ett spännande projekt i förskolan. Fortsättning följer.

BETT 2016 dag 3

Dag 3 började med Minecraft. Tyvärr var det inte det fokus jag hade hoppats. Microsoft släppte ju för ett par dagar sedan en ny variant som istället för att heta Minecraft Edu nu ska heta Minecraft for education. Jag hade hoppats få testa den. Känna lite på den och se nyheterna. Istället var det fokus på hur minecraft funkar och det känner jag att jag har koll på. Ville ha det mer ur ett lärarperspektiv. Hur man som lärare förbereder kartor för eleverna.Minecraft

Sedan lyssnade vi på en framstående skola från England som berättade om sin Microsoft satsning. De hade satsat på 1-1 med Surface 3, Office 365 och Windows 10, precis som vi. På några punkter hade de kommit längre än oss och på några var vi före dem, men kontentan var att det blev ett oerhört tydligt kvitto på att vi har gått en bra väg och att vi tydligt är med på tåget. IMG_0841[1]Härligt! Det som har blivit tydligt för mig är att jag absolut ratat Sway alldeles för tidigt. Nu har jag sett det användas så mycket under tre dagar att jag helt enkelt måste lägga lite mer tid på det. Dessutom verkar det ha kommit något som heter docs.com från Microsoft där man kan samla presentationer, dokument mm för att dela med andra. Behöver också kollas på.

CSI har heller aldrig känts närmare. För er som sett serien så har de digitala bord att jobba på och idag såg vi ett som var mycket bra. Vi fick också en demo av Surface Hub som är Microsofts interaktiva skärm, som faktiskt också är en dator. Man kan säga att det är en stor väggsurface. Touchen är ju grym och den verkar helt grym faktiskt. Hoppas vi får chansen att köpa in någon på jobbet och använda i skarpt läge.Surfacehub

Vi var på en liten workshop med Sam Aaron. Den här killen har skapat Sonic Pi. En programmerbar synth som man kan lära sig att programmera på. Programmet finns för Rasberry Pi men är även gratis till PC och Mac. Skitkul verkligen. Han själv använde en Rasberry Pi när han var ute och jobbade som DJ på nattklubbar. Han skapade låtar med hjälp av koden och mixade och förändrade dem i realtid med hjälp av små förändringar i koden. Superhäftigt så det ska jag kolla mer på.IMG_0851

Sammanfattningsvis kan man säga att det som är det här årets stora grej är programmering. Aldrig har jag varit här och sett så många montrar som har olika lösningar för att få in programmering i undervisningen. Väldigt mycket bygger på Rasberry Pi eller Arduino men det finns också andra alternativ som Microsofts satsning med BBC Microbits och flera stycken som skapat sina egna varianter. Helt klart är att det är väldigt, väldigt mycket i år som handlar om programmering. 3D-printingen som var väldigt stort förra året hade definitivt fått lämna plats för programmering.

Intrycken har som vanligt varit många och man tar ju med sig en stor mindmap hem med grejer som man vill testa och jobba vidare med. Viktigast är nog ändå att strukturera upp vad som är rimligt och möjligt över en tid, lägga upp en plan för det och försöka få ut så mycket som möjligt av det.

Resan är ur min synvinkel oerhört lyckad och har gett oss både bekräftelse på att vi gör bra och rätt saker samt en oerhörd mängd nya intryck och idéer att jobba vidare på i våra verksamheter.

En sida om IT och lärande i förskolan och grundskolan