Hur kan DU påverka ditt betyg! :)

10 enkla knep för att lura din slöjdlärare att sätta högre betyg.
1. Planera lagom länge. Men inte för länge. Visa din lärare att du är smart genom att planera ditt arbete noga så att du själv förstår hur du ska göra. Pröva gärna med tygbitar, pappersmallar osv. så du kan förklara för din slöjdlärare hur du tänker. Ju mer du provar och testar desto mer kommer du att förstå hur du ska göra. Gör också en skiss/ritning som läraren förstår.
2. Kom med egna idéer. Du kommer att överraska din slöjdlärare om du har lagt ner en timme hemma för att hitta en idé till vad du ska göra. Det är inte fusk att googla för att få inspiration men försök att ändra så det inte blir en exakt kopia. Slöjdlärare vet också hur man googlar.
3. Välj rätt svårighetsgrad. När du väljer arbete eller tekniker försök att välja rätt nivå så du inte tar dig vatten över huvudet och väljer det allra svåraste.
4. Visa att du klarar dig själv. Men försök att göra som din lärare visat. Smygtitta på dina klasskamrater som kommit längre för att se hur dom gör och lyssna och försök kom ihåg vad som sägs på genomgångarna. Eftersom det inte är så många som förstår vad din slöjdlärare säger så kan du verkligen glänsa.
5. Var noga. Men lägg inte ner en massa energi på att putsa på ställen som inte syns. (Slöjdlärare älskar när det är välgjort).
6. Lär dig namnen på verktygen, termer och material . Du kommer att imponera på din slöjdlärare om du vet vad en trådrak och fiffikus är. Om du vill vara lite lat kanske det räcker med att veta vad verktyget du använder heter.
7. Utnyttja och planera din lektionstid på ett effektivt sätt så att du hinner med allt du tänkt dig. Kom ihåg att det ska finnas tid att både plocka fram och ställa tillbaka de material och verktyg som du använder. Din slöjdlärare älskar ordning och reda.
8. Ha inte för bråttom. Även om din mamma fyller år till helgen blir hon nog gladare om du får ett bra betyg i slöjd än att hon får en halvfärdig produkt. (Slöjdlärare och mammor älskar när det är välgjort).
9. Visa att du är intresserad. Det betygssätts inte men det är alltid bra att visa din lärare att slöjd är det absolut intressantaste ämnet i skolan. Det kan du visa på olika sätt, tex att fokusera på din uppgift och inte göra andra saker än att slöjda. Din lärare kommer omedvetet att tycka att du duktigare än vad du egentligen är.
10. Kom ihåg utvärderingen och dokumentationen. Det är inte kul men det är värt att lägga ner lite tid på att göra en bra dokumentation och reflektion/utvärdering efter arbetet. Där visar du din slöjdlärare att du förstått hur du har gjort och hur du
tänkte.
Din dokumentation är det enda bevis som finns kvar efter att du tagit hem ditt föremål.
Din lärare sitter gärna hemma i soffan och läser din dokumentation gång på gång.

Studiebesök KGM AB

Besöker olika yrken inom KGM!

Utställning Kopparslagaren! 20/5 – 21/5

Eleverna fantiserar ihop egen berättelse om deras flygande fågel och fulmonster!

Bilder från utställningslokalen Kopparslagaren.

Åk 1 besöker utställningen! 🙂

Lindbloms värdegrundsvecka! :)

Uppstart fredag 31/3

Våra utomhuspedagoger har satt ihop en pedagogisk planering som ska gälla under en hel vecka med fokus på att varje elev ska känna sig trygg och glad i skolan. För att du ska kunna göra det behöver vi alla tillsammans jobba aktivt för att ska en större förståelse för varandra och också ta tillvara på våra olikheter här på vår skola. Därför är det viktigt att alla ni får jobba med värdegrundsarbete för att nå de sociala målen.

ALLA BARN ÄR LIKA VÄRDA!

Uppstarten sker genom att alla elever (565) får genomgång av den pedagogiska planeringen om hur veckan är upplagd. Därefter har vi en gemensam uppstart på skolgården där alla elever får smycka skolgården med band i olika färger. ( avstått fjädrar ) Där spelas också härlig musik.

Lunchen kommer att serveras ute på skolgården där pannkakor i stor lass kommer serveras.

Vad jobbar lärare och elever med?

Vänskapshjärta i träslöjden

Syfte: Att vi tillsammans i grupp gör varsitt vänskapshjärta och tänker på att vi hjälper och finns till varandra i gruppen. 🙂

Armband / textilslöjden

Syfte: Alla elever ska ha varsitt armband på sista dagen som symboliserar att det är vi alla här på Lindblomskolan som har ett sådant armband. Gemenskap!

Dilemma

Syfte: Att få sitta i en mindre grupp och diskutera olika vardagssituationer som uppstår. Fundera över vad man själv tycker och lyssna på varandra.

Film

Syfte: Tillsammans få se ett vardagsdilemma och därefter diskutera vad man har upplevt när man tittade på filmen. är det något vi ser och kan arbeta med på vår skola?

Värdegrundsfilmerna är från UR.

Samarbetsövning, sång

Syfte: Att arbeta tillsammans i grupp i en övning där alla samarbetar för att klara av uppgiften /att ha gemensamt intränad sång inför ”värdegrundsavslutningen” 13 april.

Information om vett o etikett på nätet

Kommunens övergripande IT- pedagog Johan Klavins hade föreläsning för årskurs 4 – 6 om hur vi använder oss nätet på olika sätt.

Avslutning 13/4

Avlutningen kommer att ske på skolgården där vi gemensamt sjunger låtar som vi övat in. Vi kommer också blåsa såpbubblor under sången där alla får varsin burk att ta med hem! 🙂