Friidrottsdag

I strålande solsken genomfördes traditionsenligt den årliga friidrottsdagen på Knektavallen mellan elever från årskurs 5 och 6 på Lindblomskolan. Grenarna bestod av längdhopp, löpning 60 meter, kulstötning, stafett 4 x 400 meter och ett terränglopp längs Hulingens strand och Hembygdsparken. Barnen kämpade på i värmen och ett nytt skolrekord på 60 meter pojkar årskurs 6 noterades. Alltid lika roligt med nya skolrekord då de ju är till för att slås.

  

VÅGA BRYTA MÖNSTER OCH TÄNKA NYTT

Inför sjuan är det många av barnen som våndas över hur det ska gå och vem de kommer att få som nya klasskamrater. Kommer min bästis och jag att få gå tillsammans och så vidare. Som lärare försöker man stötta, men även få barnen att inse att man kanske inte kan vara tillsammans med sin bästis hela livet och att det är nyttigt att träffa andra kompisar och utbyta tankar och idéer.

En mängd händelser kan ändra på dig och din bästis relation. Studier, arbete och kanske en kärleksrelation som gör att flyttlasset går. Därför är det bra att ha mer än EN vän. Jag kom att tänka på hur jag också kan vara en vanemänniska i vissa situationer. Jag handlar alltid samma märke när det gäller löparskor, trots att jag ständigt svär över att de inte är så hållbara. Plötsligt hände det; jag vågade prova nytt och det kändes jättebra…

Konkretisering av de olika betygsstegen

I samband med utvecklingssamtalen uppkommer många frågor kring betyg och bedömningar. Många elever jämför med varandra, vilket inte är bra då man måste se till var och ens förmåga och förutsättningar. Tyvärr har inte barnen och även vissa föräldrar den insikten så därför visar jag bifogad bild/illustration för både elever och föräldrar för att de ska få en större förståelse för spännvidden mellan de olika betygsstegen och att mängden kunskapskrav i varje ämne är en del i det. Tavlan är utmärkt att skriva och visa på, men vid tolksamtal där tavla kanske saknas går det givetvis lika bra att rita av bilden.  

Interaktiv läs- och skrivinlärning

I arbetet med att lära barnen att skriva olika texter, eller när det gäller ren lästräning använder vi oss mycket av dator och dokumentkamera. Inför nationella proven i svenska arbetar vi efter cirkelmodellen och i fas 3 skriver vi texter gemensamt med hjälp av dator och projektor, vilket eleverna tycker är ett bra sätt att lära sig om nya genrer och skrivtekniker. Det är viktigt att hitta olika former av inlärning och just att läsa och skriva är färdigheter som påverkar hela livet. Det skrivna ordets betydelse är stor och samhället ställer höga krav på förmågan att kunna läsa, skriva och värdera olika texter.

Även forskning visar att ett interaktivt arbetssätt är positivt för elevers läs- och skrivinlärning. Det är viktigt att eleven inte bara är en mottagare utan interagerar. (Dockrell, Julie E)

Bildresultat för cirkelmodellen

 

Studiebesök på KGM

Eleverna har gnuggats i en mängd ord och begrepp inom samhällskunskapen och mycket har handlat om skillnader mellan privat och offentlig sektor. Därför föll det sig naturligt att besöka ett privat och lokalt företag; KGM som för många liksom undertecknad mest kanske förknippas med grossistverksamhet inom sporthallsinredning, men det visade sig vara helt fel då de även tillverkar en stor del av den utrustning som de säljer och att man utöver det driver gym, har en egen sporthall och även en liten sportbutik.

Mattias, VD på KGM inledde med en liten historisk genomgång kring verksamheten.

Några detaljer till bomsystemen som kapas i rätt längder.

Då mycket av det som tillverkas innehåller olika metalldetaljer krävs en egen metallverkstad och imponerande 65 ton stål används i produktionen varje år.

Artistbesök

Inte var dag man får besök av en skönsjungande bibliotekarie, artist och låtskrivare och dessutom boende i lilla Hultsfred. I det här fallet 34-åriga Karolina Stenström som med artistnamnet Steso Songs även driver egen skivstudio och har gett ut egna skivor. Som barn drömde Karolina om ett eget piano, men fick till en början nöja sig med ett keyboard. Hon har även varit ledare för Popkollo i Hultsfred. Efter en liten frågestund fick eleverna lyssna på ett par låtar som Karolina både skrivit och spelat in. Favoritlåten ”The worse” har liksom de flesta låtar hon har skrivit verklighetsbakgrund. Tysta och snälla barn under hela besöket…

https://www.youtube.com/watch?v=pVKGdme7GBs