Sten Rydh

IMG_0700.JPG

Idag har vi varit och upplevt matematik med Sten Rydh. En fantastiskt inspirerande föreläsning med många tankar och konkreta tips. Några har jag anammat och tänker börja med direkt vid skolstart.

Spelet Hex:

IMG_0700.JPG

Spelregler:

Två spelare väljer varsin färg och turas om att lägga en sten i sänder i vilken ruta som helst. Den som först förbinder sina två motsatta sidor med en obruten kedja av stenar vinner.

Hörnrutorna räknas som båda spelarnas sidor. Det är en fördel att lägga först, och för att göra spelet mer rättvist kan man införa följande regel: Sedan den första stenen lagts får den andra spelaren, istället för att lägga en sten, välja att byta färg med motspelaren och räkna den lagda stenen som sin egen.

Och så talplattor:

IMG_0701.JPG

Där barnen och ska ställa sig på talplattan och gå steg framåt alternativ bakåt och träna in på att räkna upp från den första termen när summan blir så stor så fingrarna inte räcker till… 😉

Massor med fler idéer. Men de tar vi en annan gång. Bland annat att jobba med tallinjen på ett snöre…

Massor med tips finns på Stens hemsida Mattesmedjan.

Bland annat finns där ett spel på datorn för att träna gångertabellerna som heter Multix.

Kvalitetsgranskningen – utbildningen för nyanlända elever

Kvalitetsgranskningen för nyanländas utbildning, Skolinspektionen.

Spännande att läsa!

Mina tankar är att jag i klassrummet i ännu högre utsträckning ska jobba med bildstöd. Genom surfplattan förbereda bilder att visa på projektorn som tydlig gör vad det är vi pratar om just då. Bild- och ord-stöd, att koppla ord och bild på tavlan t.ex. har alla i klassen glädje av tänker jag.

Kartläggningsarbetet kring våra nyanlända känns också väldigt viktigt. Nationellt centrum för svenska som andraspråk håller på att arbeta fram ett nationellt kartläggningsmaterial som man såklart blir väldigt nyfiken på. Dock är det inte klart förrän till 2016…  Men såklart finns det andra som också jobbar med samma sak t.ex. i Linköping.

Här är ett kartläggningsförslag i engelska från Umeå Universitet som man kan titta på. På bilden nedan ser ni en sida från hela häftet som smakprov.  (Engelska kartläggningen kan man lätt göra om för att skaffa sig en uppfattning om hur mycket svenska de kan när de börjar i ordinarie klass och kanske som en slags diagnos att göra om efter en tid för att synliggöra utvecklingen)

kartläggning Eng

Här är en länk till kartläggning i matematik. Den är tänkt att användas från åk 3 och uppåt.

 

 

 

Multiplikation

Skojigt sätt att räkna gånger med höga tal. Lätt som en plätt.

Film

Multiplikationssånger.

Bloggtips med många matteid’eer, spel mm.

Vi gjorde ett multiplikationsarbete med akvarier. Barnen fick i grupper köpa fiskar och växter, mat mm. Sedan fick de skriva kvitton och då använda multiplikation. T.ex. 3 guppy x 7kr=21kr osv. Uppskattat och roligt. Klippa och klistra, måla och räkna. Man kan utveckla mycket också om man vill. Tex varje fisk äter en tsk fiskmat hur länge räcker burken med mat? Osv…

Ett "fruktfat" av tips och idéer från skolans värld grundat i Pedagogiska Planeringar!