Begreppsväggen Sortera

Vi fortsätter såklart hela tiden att utöka vår begreppsvägg. Nu sist handlade det om att sortera. Vi jobbade men logiska block.

– Vad betyder ordet sortera? -Varför heter det sortera? Jag plockade fram detektiven och funderade kring hur man listar ut vad ord betyder. Vi jobbar ofta med att dela på orden som vi funderar kring. SORT-era. Vad är en sort? En sorts….

– Hur kan man sortera? – Jo efter storlek, tjocklek och form t.ex. Vad betyder de orden? Så kan man sortera efter mönster, om det finns mönster på det man ska sortera. Begreppslig förmåga. Då plockar jag fram vår elefant så alla kan koppla arbetet/diskussionen vi har till förmågan.

IMG_1470.JPG

Men mönster kan man lägga också. Ordet mönster betyder två saker, som ändå lite hör ihop.

Vi sorterade de logiska blocken och funderade kring hur man kunde sortera. I början blev det många högar men så utmanade jag med att försöka komma på några sätt att sortera så att det bara blev två eller tre högar. Då kom vi in på tjocklek och storlek.

IMG_1464.JPG

Så la vi mönster också:

IMG_1467.JPG

IMG_1469.JPG

Vi resonerade kring när det blir ett mönster och kom fram till att det måste vara en upprepning för att det ska bli ett mönster. Mönster kan ju också vara siffror. Där kan mönstret t.ex. vara +2. Vi drog kopplingar kring ordet mönster som ni ser på tavlan. Analysförmåga.

Allt arbete kring de logiska blocken och ordet sortera blev en ny lapp på begreppsväggen:

IMG_1472.JPG

IMG_1473.JPG

 

 

Idrott: alignmentmall och matris

matrisbild

Har jobbat fram matris utifrån alignmentmall som gjorts utifrån den  PP i idrott som gäller för våra 2:or. Lite omvänd ordning men i alla fall.

Ville kolla lite hur långt vi kommit och vad vi har kvar att utmana eleverna i för att nå så långt som möjligt. Funderade också kring vad det verkligen står för. Vad är anpassade rörelser?  Till minhjälp hittade jag en liten filmsnutt på skolverket.

 

På länkarna här under finns mina dokument:

Alignment mall

Matris

Jag försöker i steget mellan alignmentmallen och matrisen tänka så att jag även får med förmågorna i bedömningen.

 

 

Spaced repetition

Fick en kommentar till ett inlägg angående studieteknik i engelska igår från Håkan Fleischer.

Han tipsade om något som kallas Spaced repetition.

Nyfikenheten är väckt och jag var tvungen att kika lite mer på det…

spaced repetition

Tanken har som sagts bara väckts men det är klart att jag måste ta in det här på något sätt i undervisningen.

IMG_1382.JPG

Idag tränade vi vidare med våra glosor för att nå vårt mål för veckan men på ett annat sätt. Vi jobbade med kort med de engelska orden på ena sidan och de svenska på den andra. Eleverna fick 2 och 2 ”förhöra” varandra. Kunde kompisen ordet la de kortet i ”kan-högen” var kompisen osäker hamnade det istället i ”lite osäker-högen”. Sedan jobbade de vidare med ”lite osäker-korten” och kunde allt eftersom lägga fler och fler kort i ”kan-högen”.

Det här är inte spaced repetition fullt ut. Vi får ta fram korten igen och lite senare osv. men vi har börjat tanken… 🙂

 

För att hela tiden kunna påminna sig om ord vi jobbat med i engelskan sitter våra engelska ord så klart uppe på väggen. Där kan vi gå och repetera och påminna oss när vi behöver. Men tänker att vi kanske ska fixa små lådor med ”kan-ord” och ”lite osäker-ord” i. Så vi kan träna när andan faller på.

IMG_1383.JPG

Lite svårt att hitta en bra sida eller film om detta med SRS men här är några olika.

Länk 1.

Länk 2.

 

4-rutan utvecklas… ”Flerproblems-mall”.

Vi fortsätter att utveckla vårt berättelseskrivande. Vi har nu jobbat med 4-rutan för att hålla vår röda tråd genom berättelserna:

 

IMG_0847-0.JPG
Vår genreplansch för den Narrativa genren med 4-rutan som fokus.

Eleverna har lärt sig att skriva berättelser men inledning, problem, lösning och slut.

 

För att jobba vidare från 4-rutan utvecklade jag en 8-ruta. Där meningen var att eleverna skulle beskriva mer i sina berättelser. Känslor, huvudpersonens mål, miljön och själva huvudpersonen m.m.

IMG_0862.JPG

Vi har en tid nu jobbat parallellt med båda mallarna:

IMG_1322

IMG_1323
Eleverna har här valt att skriva sin text på ett randigt papper istället för direkt i 4-rutan som vi gjort tidigare, för att skapa plats för att kunna beskriva mer.
IMG_1327[1]
Efter 2 stars a wish så blev berättelsen ännu mer utvecklad.

Nu tycker jag att de allra flesta tänker mycket mer på att beskriva mer i sina berättelser så nu var det dags att ta nästa steg…

6-rutan tycker eleverna att vi ska kalla den men jag lutar mer åt ”Flerproblems-mallen”. 😉

För nu är utmaningen att få in fler problem i sin berättelse så att den blir fylligare och mer händelserik, kanske mer spännande? MEN fortfarande tänka 4-ruta (röd tråd) och 8-ruta (beskrivande).

Vi startade arbetet med att läsa en bok med där det finns massor med problem efter varandra:

IMG_1360.JPG

Vi pratade om alla problem och funderad på vad som var inledningen i boken, hur allt löste sig och hur det slutade.

Jag gjorde en modelltext tillsammans med eleverna så att de fick förståelse för vad jag förväntade mig ungefär.

IMG_1359.JPG

Sedan var det dags att göra egna berättelser, idag mha en mall. Progressionen är hela tiden att i framtiden kunna släppa mallarna och bara ha dem i huvudet! 🙂 Jag har valt att ha en ruta för titel och bild för jag har upplevt att de i 4-rutan och 8-rutan ibland glömmer bort att döpa sin berättelse till något. Det blir först en titel när vi utvecklat berättelserna på datorn.

IMG_1361.JPG

Härliga berättelser blev det som kommer att få respons mha ”2 stars and a wish” och sedan utvecklas på datorerna.

UR:s serie Orka plugga.

Kolla in UR:s blogg ORKA PLUGGA.

De har på ett jättetydligt sätt konkretiserat kunskapskraven så att eleverna kan förstå skillnaderna t.ex. mellan enkelt, utvecklat och välutvecklat resonemang. Och hur man kan göra för att nå högre!

Här nedan är filmen om just resonemang men finns massor med små filmer som förtydligar bl.a. att lösa problem, pröva och ompröva, föra en diskussion framåt m.m.

 

Glosor – studieteknik – förmågor

 

Flera elever har under utvecklingssamtalen önskat att få glosor i läxa. Klart att de ska få det om de vill det! Veckans mål för veckan blev därav att kunna minst 4 lägesord på engelska. Men hur lär man sig glosor då? Jo man använder Analysförmågan och jämför de svenska orden och de engelska. Vad finns det för likheter som vi kan använda oss av för att komma ihåg? Finns det några liknande ord på svenska som glosan som vi ska lära oss? Vi jobbar på ett liknande sätt när vi jobbar med texter och böcker och använder oss av detektiven.

(null)

För att kunna träna på ett bra sätt hemma så jobbade vi med en mall där vi kunde träna orden fyra gånger och rätta oss själva.

Här finns mallen om någon har intresse av att använda den.

IMG_1355.JPG

Vik in de engelska orden så att de inte syns och skriv sedan första gången under ettan alla glosorna en gång. Kolla om du inte kommer ihåg riktigt! Nu får man tjuvkika fast målet är att vi ska kunna orden så det gäller ändå att försöka memorera tills nästa gång. Sedan viker man bort kolumn 1 och skriver under tvåan osv…

Vi tränade en gång i skolan så alla vet hur de ska göra och fick sedan med sig en ny lapp hem att träna med.

IMG_1358.JPG

IMG_1363.JPG

 

 

 

 

Här kommer kungen. Vårt samhälle.

För att nå kunskapskravet: ”Eleven beskriver även några olika betalningsformer och anger vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.” i vår PP om ”Vårt samhälle” så har UR igen en skojig och lärorik filmserie som heter Här kommer kungen. Serien är riktad till åldrarna 4-6 eller det finns i alla fall ett arbetsmaterial riktat till de åldrarna, men jag tycker filmerna också funkar i lägre åldrar. Jag ska i alla fall pröva med min 2:or! 🙂

Kika på vår PP om Vårt samhälle och tidigare inlägg.

 

Problemlösning

Vi jobbar för fullt med mattelyftet på skolan. Vi har på vårterminen valt modulen Problemlösning. Vi har startat arbetet och löser problem för fullt. Det är utmanande och roligt.

Vi har löst problem med fiskar men den här gången var det solrosor som gällde.

IMG_1294.JPG

Genom en kollega fick vi tipset att läsa en mening i taget och sedan stanna och rita. Vi namnade också den första delen till information och a-d som uppgifter som hade hörde ihop med informationen.

Men vi följde tipset och vid varje punkt. – PUNKT, STOPP, RITA.

IMG_1297.JPG

Ett urbra knep! Jättetydliga bilder blev resultatet. Vi jobbade efter EPA dvs enskilt, par, alla. Först funderade varje barn själv på hur de skulle rita, sedan ihop med kompisen bredvid och till sist gjorde vi det tillsammans. Sedan tog vi nästa uppgift. Kollegialt lärande är toppen!

Under Alla-delen så kopplade vi till våra förmågor. Vi jobbade med den begreppsliga förmågan för tankemönstret i uppgifterna var att använda sig av hälften och dubbelt. Så vi plockade fram vår lilla lapp från begreppsväggen och pratade om vad vi sa när vi jobbade med hälften och dubbelt sist och hur man skulle tänka. Men vi jobbade också med den kommunikativa förmågan genom att förklara hur vi tänkte för andra och försöka göra det så andra förstår hur jag menar.

IMG_1293.JPG

d-uppgiften , att göra ett liknande problem var lite svårt. Vid förra tillfället vi gjorde ett liknande problem så gjorde vi det tillsammans och bytte ut några ord och lite priser och antal. Den här gången utmanade jag eleverna och tillsammans fick de nu med inspiration från en bild försöka göra liknande problem. Det var svårt men jag tyckte ändå att de gjorde det jättebra!

IMG_1295.JPG
Inspirationsbilden. Jorden efter att vi avslutat temat kring rymden.

Utifrån bilden fick man fantisera fritt. Något som finns på jorden eller något som vi kan fantisera finns i rymden m.m.

IMG_1300.JPG

IMG_1298.JPG
Under Grej of the day-lektionen för någon vecka sedan pratade klassen om myrkottar vilket inspirerade de här eleverna.

 

 

 

Intervjuer

 

 

IMG_1289.JPG

 

Idag påbörjade vi arbetet mot ett annat av målen i vår PP Vårt samhälle. Vi ska få reda på information genom intervjuer. Vi tränade på varandra först genom att intervjua och skriva mindmaps om varandra från frågor som vi tyckte var intressanta från tips-rutan. Sedan skrev vi faktatexter om varandra utifrån mindmapen, precis samma arbetssätt som vi har när vi skriver faktatexter om djur och natur och annat.

IMG_1288.JPG

Men vi tränade också på att skriva frågor men nu plockade vi fram datorerna och skrev frågor till vem som helst i hela världen! 🙂 Favoritkändisarna fick olika frågor som hur det är att vara på turné, hur länge har du spelat trummor, vilken är din favoritfärg? m.m.

IMG_1290.JPG

Nu är vi snart förberedda för att gå ner i centrum i samhället och intervjua i de olika affärerna så vi får veta lite mer om de olika yrkena som finns där. För att ta oss an nästa mål i PP:n.

Ett "fruktfat" av tips och idéer från skolans värld grundat i Pedagogiska Planeringar!