Vi fortsätter såklart hela tiden att utöka vår begreppsvägg. Nu sist handlade det om att sortera. Vi jobbade men logiska block.
– Vad betyder ordet sortera? -Varför heter det sortera? Jag plockade fram detektiven och funderade kring hur man listar ut vad ord betyder. Vi jobbar ofta med att dela på orden som vi funderar kring. SORT-era. Vad är en sort? En sorts….
– Hur kan man sortera? – Jo efter storlek, tjocklek och form t.ex. Vad betyder de orden? Så kan man sortera efter mönster, om det finns mönster på det man ska sortera. Begreppslig förmåga. Då plockar jag fram vår elefant så alla kan koppla arbetet/diskussionen vi har till förmågan.
Men mönster kan man lägga också. Ordet mönster betyder två saker, som ändå lite hör ihop.
Vi sorterade de logiska blocken och funderade kring hur man kunde sortera. I början blev det många högar men så utmanade jag med att försöka komma på några sätt att sortera så att det bara blev två eller tre högar. Då kom vi in på tjocklek och storlek.
Så la vi mönster också:
Vi resonerade kring när det blir ett mönster och kom fram till att det måste vara en upprepning för att det ska bli ett mönster. Mönster kan ju också vara siffror. Där kan mönstret t.ex. vara +2. Vi drog kopplingar kring ordet mönster som ni ser på tavlan. Analysförmåga.
Allt arbete kring de logiska blocken och ordet sortera blev en ny lapp på begreppsväggen: