SKUA-insatserna in i utvecklingsarbetet i övrigt, Hålla i och hålla ut!

Då är vi igång med utvecklingsarbetet för F-6 i kommunen. Planeringen pågår för fullt.

Mitt uppdrag som språk- och kunskapsutvecklare i kommunen innebär att hålla i och hålla ut det språk och kunskapsutvecklande arbetet i kommunen.

Av den anledningen har mitt främsta mål varit att inte ha SKUA-insatserna som fristående insatser utan jag tänker, för att just kunna hålla i och hålla ut så måste SKUAn in i det övriga utvecklingsarbetet. Precis som vi hoppas att det ska bli en naturlig del i det vardagliga skolarbetet så måste det bli en naturlig del i det vardagliga utvecklingsarbetet.

Under tidigare år har vi genomfört SKUA-utbildning för nyanställda, observerat talutrymme och observerat med egna kriterier och kopplat till priomålsarbetet. (Vad ser vi att vi behöver utveckla i vårt arbetslag utifrån måluppfyllelse och analyser? Hur kan det synas på eleverna? Vad kan vi titta efter?). Detta arbete har genomförts med förstelärarnas hjälp på de olika skolenheterna i kommunen och på nätverksträffar för förskoleklass och fritids.

I år satsar vi på att samverka mellan enheterna. Alla ska vara med som vanligt. Men samtidigt skapar vi möjligheter att ”göra om” det vi ser, hör och läser till sin verksamhet och vardag i de sk mellanträffarna.

De stora bollarna är stora träffar då vi sitter i tvärgrupper, blandade grupper från olika enheter. Vad gör ni, hur gör vi? Möjligheter att delge varandra.

Sambedömning och kooperativa arbetssätt har mycket kommit från pedagogerna. I utvärderingar och analyser kan jag se och läsa att det finns ett intresse och att pedagogerna känner ett behov av detta. Jag väljer att i sambedömningen lyfta in Bygga svenska-materialet som vi behöver känna till men det finns också möjlighet att i mellanträffen jobba med annan bedömning. T.ex. vill våra förskoleklasslärare titta närmare på sitt nya kartläggningsmaterial. Fritids får ta med av tala/lyssna delen i Bygga svenska men kommer också att i uppgiften ha fokus på elevernas hela dag i skolan. Hur är det att vara elev hos oss?

Pedagogerna frågar också efter digitalisering-tema eftersom de vet att vi måste uppdatera oss där i och med läroplansförändringarna.  Men i digitaliseringsdelen kommer vi också att lyfta SKUAn. Vad innebär t.ex. programmering och hur kan vi lyfta det språkutvecklande arbetet i det? Vilka möjligheter har vi med våra digitala verktyg att stötta våra elever på olika sätt? Tillsammans med kommunen IT-pedagog och IT-inspiratörerna ska vi delge pedagogerna vad som finns. Det är svårt att fråga efter något som man inte vet finns tänker jag.

Elevaktiva arbetssätt, SKUAn och kooperativt lärande går ju hand i hand. Syskon i samma familj som jag läste från Pedagog Malmö. Jag tänker att här ligger fokus på hur kan vi stötta eleverna kring det kommunikativa. Grupparbetsstrukturer. Vi ska prova på olika delar ur det kooperativa lärandet med dess strukturer och roller.

Men under alla de stora träffarna och en del mellanträffar kommer pedagogerna att stöta på de anda delarna dvs under t.ex. sambedömningstillfället kommer deltagarna att stöta på någon kooperativ struktur och även lite digitala inspel.

Så avslutas allt med en utvärderingsträff så att vi kan ta med oss visdomarna från kollegiet för att fortsätta utvecklas och göra utvecklingsarbetet ännu bättre nästa år.

Förhoppningsvis kommer det också att vara roligt på vägen! Följ gärna vår resa här på bloggen. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.