”Hitta rätt” och så återberätta vår val-promenad.

Idag värmde vi upp SO-lektionen med att ”Hitta rätt”.

Förra gången pratade vi om statsministern och regeringen så fortsättningen blev att titta på vilka andra som vill bestämma i Sverige, vilka vi kan rösta på.

Vi tittade gemensamt på partiledarna och dess symboler. Vi beskrev personer tillsammans och jag skrev på tavlan, t.ex. ljust hår, röd slips, svart kavaj, vit skjorta osv. Vi beskrev också symbolerna på samma sätt. Sedan fick eleverna var sitt kort men fick inte visa för någon utan skulle beskriva bilden med ord. Bilderna var från ett valmemory som vi hittade i en FB-grupp, finns på länken här.

Efter uppvärmningen så började vi jobba med målet för dagen att skriva en återberättande text om vår val-promenad från förra veckan. Detta för att träna och kunna lite olika begrepp men framför allt valaffisch eftersom eftermiddagens uppgift i klasserna var att hitta på partier i grupper och göra valaffischer.

Eleverna fick bilder som de 2 och 2 skulle lägga i rätt ordning. De fick också några tidsord att placera ut. Sedan gick vi igenom tillsammans och jag skrev nyckelord vid rätt bilder på tavlan. Vi beskrev promenaden flera gånger i hela meningar innan de fick hämta datorerna. 2 och 2 började de sedan skriva sina återberättande texter och formulera hela meningar utifrån nyckelorden.

Det sista så fick de också träna på att berätta om promenaden för att till slut spela in på I-paden.

Vi tränar språket både muntligt och skriftligt.

Vi mjukstartade med att beskriva partiledarna och partiernas symboler idag. Det gör vi igen nästa gång. Vi ska pratar vidare om deras huvudfrågor nästa vecka och funderar och resonerar kring vad som är viktigast och varför…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.