Ta med insatserna i klassrummen?

Nu när min nuvarande tjänst innebär att jag inte är klasslärare utan har grupper med olika elever som behöver träna på olika förmågor och kunskaper på olika sätt har jag, klasslärarna och specialläraren på skolan funderat kring hur vi kan underlätta för eleverna för att ta med sig insatserna jag gör in i klassrummen. Stötta eleverna att använda samma tankestrukturer även när de jobbar i klassrummen och i böckerna.

Under den gånga terminen har jag t.ex. i matten haft olika grupper där vi jobbat lite extra för att t.ex. träna in begreppen hälften och dubbelt, ramsräkning framåt och bakåt och utan att börja just på noll vid uppåträkning och så lucktal, talkamrater och förståelse för att dela upp tal. Mycket går in i varandra. För att reda ut vad som är vad och hålla isär och förstå kopplingar mellan olika delar brukar jag använda tankestrukturer och stöttningsplanscher i mina klassrum. Jag sätter upp dem på väggarna för att  eleverna själva ska kunna hitta stöd för och påminnas kring hur de sa tänka utifrån att vi har haft genomgångar.

Nu när eleverna kommer till mig någon timme i veckan och sedan jobbar vidare i sina klassrum så fungerar det ju inte så bra så lösningen har blivit ”Malins matteverktyg”. En liten låda som jag fyller på allt eftersom flera tankestrukturer kommer upp på min vägg och som vi jobbar vidare utifrån. Ett försök att hjälpa eleverna att kunna hitta stöd för sina tankar. I förlängningen hoppas jag/vi såklart att eleverna ska ha de här bilderna som inre bilder men så länge de behövs kan de tillsammans med klassläraren påminnas om hur vi pratat om att de ska tänka.

3 reaktioner på ”Ta med insatserna i klassrummen?”

  1. Hej. Roligt att du gillar det. Jag har i nuläget bara ca 7 kort, det är de som syns på bilden i blogginlägget. Jag utformar dem utifrån genomgångar under lektioner och när jag planerar för hur jag vill att eleverna ska tänka. Jag är inte på skolan i nuläget så jag kommer inte åt att skanna planscherna i nuläget men kan göra ytterligare ett blogginlägg där jag förklarar lite tydligare kring korten senare. Jag sätter som sagt upp dem på väggarna i mitt rum men korten är tillför att de ska kunna följa med dem till klassrummen. Att den extra träning som vi jobbar med hos mig inte stannar där. Det kan ju bli så att inte alla barn jobbar med alla kort. Mina grupper kan variera beroende på vad vi jobbar med. Efter jullovet tar vi upp tio-tal och en-tal igen och kopplar det till att kunna ”ställa upp”. De har nu strax innan jul börjat arbetet med uppställningar i klassrummen och så stöttar jag upp och tränar lite extra med de som tycker att det är svårt. Då blir det nya stöttnings-planscher och kort i Malins matteverktygslåda. Jag kan skanna och dela mina kort när jag är tillbaka på skolan. De handgjorda och som sagt gjorda i stunden under lektionerna och påfyllda med lite anteckningar alltefter arbetets gång men de fyller förhoppningsvis sin funktion för mina elever som varit med hela vägen.

  2. Hej!

    Intressant och bra! Jag har jobbat nu ett år och kan väll inte direkt kalla mig nyexad men tkr det är svårt med matematiken. Skulle behöva liknande. Har du möjlighet att dela med dig mallar eller vad du har på de olika korten? Vore väldigt tacksam sny176@edu.sollentuna.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *