Vi återberättar med stöttning och utmaning.

Förra veckan var det lucia-firande för skolan.

Men vad var det vi gjorde egentligen? Att återberätta vad vi gjorde på luciadagen, dagen efter, var uppgiften.

Vi började med att klippa och sortera. I vilken ordning tänker ni i paret att bilderna ska ligga? Efter en stunds resonerande klistrade vi fast bilderna gemensamt. Sedan plockade vi fram expertorden. Funderade igen i par kring vilket ord som skulle ligga vart. Gick igenom tillsammans och klistrade fast.

Så var det dags att skriva i par. Den som sitter vid datorn skriver det kompisen säger. Om den anser att det är något som ska ändras måste de prata om det tillsammans.

Vi använde en mall att klistra allt på och överst på mallen stod också lite fler stödord, nämligen tidsorden som de använder ute i sina klasser, först, sen, sedan, efter det, dessutom, till slut osv. Jag uppmanade till att försöka sig på att använda dem på ett varierat sätt och när jag gick runt så försökte jag utmana de som jag tycker ligger på steg 2, 3 ungefär i Bygga svenska att använda dem. Jag poängterade också och hjälpte dem att böja orden till preteritum när det behövdes. För de som inte kommit till steg 2 ännu stöttade jag kring att skriva hela meningar och använda expertorden som vi limmat fast vid rätt bild.

Jag kunde efter lektionen slut snabbt anteckna vid min lektionsplanering vilka som själva klarade att böja och vilka jag behövde stötta. Det är väldigt snabba och slarvigt antecknade lektionsplanering och utvärdering men fyller sin funktion… 😉

Detta skrivandet kring samma tema fungerar jättebra i mina grupper med spridning på den språkliga förmågan. Jag kan utmana och stötta fast alla jobbar mot samma mål och med samma uppgift. Att använda datorerna med talsyntes gör också att resonemanget och diskussionerna kring stavning hela tiden är igång. De hjälper och rättar varandra och datorn ger direkt feedback.

Som extrauppgift, om man blir klar, har jag gjort Plural-memory. När vi gjorde en diagnos i årskursen visade det sig att flera av våra sva-elever har svårt för bl.a. på plural-ändelserna, så klart. Det är verkligen en svår del i vårt svenska språk. Det här memoryt är i bestämd form och reglerna är svåra att hålla isär och tänka på. Jag tänker att vi måste träna mycket på det här och många av mina elever måste helt enkelt lära sig hur det ska låta genom att träna mycket och ofta. Just det här memoryt det blandade ord som böjs lite olika just för att visa på att det finns flera olika ändelser som visar att det är flera. En stöttningslapp följer med spelet så att de kan leta reda på ordet och se om det är flera träd eller bara ett de ska hitta på bilden om de får upp ordet träden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.