Vi skriver tillsammans. Astrid Lindgren-tema.

Enligt tradition på vår skola håller tvåorna i ett julspel. Vi är tvåor men årets julspel blir istället en musikal, eller en teater med mycket sång. Temat är Astrid Lindgrens fantastiska sagor. Passande nog när hon nu skulle ha firat sin 110:de födelsedag. Eleverna ska spela Pippiteatrar, Emil, Ronja, Rasmus m.fl.

Flertalet av de elever som jag undervisar känner inte till de här figurerna särskilt väl. Så jag länsade mina fickors rum på alla Astridfigurer som jag kunde hitta och bar med mig till skolan. Var på biblioteket och lånade böcker. Så idag samlades vi kring alla saker och kikade på vilka de kände igen och visste lite om. Efter lite samtal samlade vi oss kring sagorna om Pippi. Idag skulle vi reda ut vilka figurerna som är med i vår teater, och så klart i böckerna och filmerna, var för några. Jag berättade om figurerna och skrev namnen med lite stödord i en gemensam mindmap. Vi tittade på en del av ”Pippi får besök av tjuvar” från SVTs öppna arkiv för att få en skymt av Dunderkarlsson och Blom, Tommy och Annika, Lilla gubben, Herr Nilsson, Pippi och villa Villekulla.

Eleverna skriver ut, klipper och klistrar in i sina böcker. Ritar och klipper ut några bilder med figurerna.

Därefter fick eleverna två och två, utifrån mindmapen, skriva meningar. Vi jobbar på att en skriver och en säger vad den som sitter vid datorn ska skriva. Det som händer de här stunderna värmer ett lärarhjärta. Eleverna blir lärresurser för varandra! De resonerar på arabiska och skriver på svenska, funderar på hur ord stavas och rättar fel som bli t.ex. stor bokstav. Ibland behöver de lite hjälp men ofta löser de det tillsammans. Ett litet klipp från en härlig stund i klassrummet. #världensbästajobb

Nästa vecka tar vi en annan Astrid-figur… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.