Nöter ”luck-tal” med ”dela upp”-strategi. Utvärderar a´la Mariani!

Vi har jobbat hårt med det här med ”lucktal”, som vi kallar det. Vi har kopplat det till att träna ramsräkning, 10-kompisar bl.a. Idag återkom vi också till att dela upp tal. Tidigare har vi nött strategin att börja med knytnäven. Men det händer ju ändå att det är bättre att välja ”dela upp tal”. 😉 Två strategier som man helt enkelt kan välja mellan. Ibland är den ena bättre än den andra.


Vi repeterade vad del upp tal innebär och vi började med talet 10. Skrev 10 på våra plastfickor och delade upp klossarna i respektive ruta. Arbetade gemensamt och sedan enskilt med stöd av mig om det behövdes. Här var det bara talet 10 vi jobbade med men likhetstecknet var på lite olika ställen och ”luckorna” på lite olika ställen.

Sedan fick de en ny uppgiftslapp. Nu var det inte bara talet 10. Nu skulle de lista ut vilket tal som skulle delas upp, skriva det i översta rutan och sedan dela upp klossarna i rutorna. Tips från mig om att det kan vara bra att lägga i tiostavar t.ex. Här fick de jobba i par.


Till sist gick vi också in lite på subtraktion i samband med strategin. De spelade memory och när talen var så låga att fingrarna räckte till som de gjorde i det här memoryt så gick det smidigast att dela upp tal mha fingrarna. När fingrarna inte räcker till kan ”knytnäven” vara bra… 🙂


Eftersom vi jobbat med det här ett tag ville jag också fråga hur de tycker att det går för dem. Hur kändes det här? Lätt, svårt?

Efter att ha blivit inspirerad av en kollega Rebecka Färlind som jobbar på Vena skola i vår kommun så har jag nu liknande som hennes en ”Mariani-vägg” i klassrummet. Tidigare har jag använt mig av moln i vår målbok men eftersom jag nu inte är klasslärare så blir det lite svårare. Jag tänker att det är smidigare att fråga dem lite efter varje lektion eller efter att vi jobbat ett tag som idag t.ex.


Eleverna fick var sin fisk som de skulle placera i den skål de tyckte passade bäst utifrån deras känsla kring det vi jobbat med. Det var första gången vi provade idag. Eftersom det är lite knepigt att förstå en del av orden försökte jag förtydliga känslan med en Emoji, men det kräver ändå att jag förklarar lite hur de ska tänka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.