Hur möter vi våra nya elever? Organisation, kartläggning m.m.

Vi har i ledningsgruppen gjort ett försök till att strukturera upp hur vi tänker att mottagandet av nyanlända elever ska gå till på vår skola. Hur gör vi och vem gör vad? Vi gör ungefär så här redan men vi kände att det fanns ett behov att synliggöra och strukturera upp arbetet. I och med att vi har arbetat fram ”pilen” så har den också börjat prövas i lite olika delar för att se hur det fungerar fast den egentligen är meningen att sättas igång ordentligt till hösten. Den kan fortfarande revideras…

Till hösten ska vi ha koll på rollerna. Det har nämligen varit ett behov. Vem är någon och vad förväntas egentligen? Nu ska vi istället ha klart vem som är samordnare, vilka kartlägger i vilka årskurser och vem är fritidssamordnare? Vem kartlägger och vem gör bedömningstöd? m.m.

Vi har nämligen börjat pröva att använda bedömningsstödet på bedömningsportalen, främst svenskadelarna till att börja med, för att ha ett elevunderlag på svensk-kunskaperna i samtal kring överlämning till klasslärare i reguljär klass. Det har fungerat relativt bra. Vi funderar på att försöka jobba fram fler texter på de olika nivåerna för att kunna göra bedömningen flera gånger och att vi upptäckt att en del elever har svårt för förståelsen när de t.ex. kommer till ordet larv.

Vi har så klart även tidigare gjort en slags bedömning och haft en överlämning kring elevens kunskaper. Men bedömningsstödet gör att vi har samma ”språk” och lättare kan överskåda hur eleven ligger till i förhållande till målen. Det gör att vi kan möta eleverna på ett bättre sätt i övergången, tänker vi. 

Nu kommer ju också Bygga svenska-materialet och så klart måste vi också ta det i beaktan nu i vår ”pil”. Som komplement till bedömningsstödet eller istället för?? Hmmm. Vi får se och pröva oss fram igen.

Fyrkantig som jag är har jag gjort en matrisvariant av observationspunkterna  i Bygga svenska-materialet. Jag har helt enkelt klippt och klistrat för att slippa bläddra mellan sidorna. Kanske är någon mer lika fyrkantig som jag så då finns matriserna på länkarna här under: 😉

Bygga svenska matris Lyssna 1-3

Bygga svenska matris Läsa 1-3

Bygga svenska matris Skriva 1-3

Bygga svenska matris Tala 1-3 

Bildexempel.

Det fortsatta arbetet med att ständigt förändra för att förbättra fortsätter som vanligt i skolan! Lite bättre varje dag i Hultsfred! 🙂

Ni har väl inte missat vår härliga musikvideo!

3 reaktion på “Hur möter vi våra nya elever? Organisation, kartläggning m.m.”

  1. Pingback: Sva | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.