Nytt fusk i matten! (Ny strategi)

Då går vi mot att släppa fingerräknandet och använda oss av huvudräkning men då måste vi ha koll på fusken, eller strategierna. Eleverna tycker att de är lite fusk-lika så det passar bra att kalla dem. 😉

Vi har Fusk 1 som är 10-kompisarna, idag har vi fyllt på den fusklappen med en pratbubbla om att fyll att fylla ut till 10. Fusk 2 som är ”börja med knytnäven. Se filmsnutt som förtydligar vad jag menar.

Och så nu alltså Fusk 3 som är ”vik över-fusket”.

Vi jobbar med additionstal över tiotalsövergång just nu och då använder vi dem alla tre, näst intill. Vi måste ha koll på 10-kopmpisarna för att veta hur många vi ska ”fylla ut” med. Vi använder ”vika över-fusket” för att slippa räkna det nya talet vi får när vi fyller ut. Blir man osäker om man räknat rätt kan man kontrollera med knytnäve-fusket.

Kopieringsmateriel i lärarhandledningen till Första och Andra räkneboken. (Lite osäker på om det är Första och andra eller Tredje och fjärde, men taget ur det materialet iaf.)


För att automatisera ”vika över-fusket” så tillverkade jag en matteord på temat. Barnet som får kortet med hjärtat på kommer att börja och även sluta. Det barnet börjar med att säga talet som står på ena sidan av kortet. Alla andra barn ska ha summan uppåt och vara beredda när talet som passar just deras summa sägs. Säga summan och sedan vända på kortet och säga talet och så fortsätter det till man kommit till barnet med hjärtat på kortet svar. Vi tar tid så vi är motiverade att slå rekordet nästa gång.

Till vårt läromedel finns bra kopieringmaterial som tränar just detta jättebra. Jag gillar dessa när eleverna får skriva alla mellanled. Det är viktigt att visa hur man tänkt i matten och då är det lika bra att träna in det redan nu.

För att börja släppa fingerräknandet så är det bra om man kan komma ihåg fusken i huvudet, därför påminner jag om konstnären som hjälper oss att se inre bilder. Att försöka se ”vika över-fusken” utan att egentligen plocka fram dem…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.