Vi utökar rollerna i grupparbeten.

Jag har blivit inspirerad av hemsidan Kooperativt lärande. I min klass jobbar vi ofta och mycket i grupper. Vi har försökt att ha en muntlig interaktionsövning minst varje dag för att träna samarbete och den språkliga förmågan ofta och mycket. Jag tycker att det har gått ganska bra men har ändå funderat kring att alla inte alltid kommer till tals. Vem gör vad i grupparbetena? Är alla aktiva?

Via Facebook kom jag i kontakt med kooperativt lärande och kollegor till mig provade några övningar och jag blev så klart också sugen på att testa. Det finns många bra grupparbetes-strukturer som man kan använda sig av i olika ämnen på sidan. Vi har läst och jobbat med Gibbons bok Stärk språket Stärk lärandet där det också finns liknande övningar. Hemsidan anger också Gibbons som källa.

Nu har jag också provat på kooperativt lärandes tankar om roller kring grupparbeten.

Vi har tidigare provat ordfördelare, vars uppgift var att fördela ordet och se till att alla i gruppen fick talutrymme. Nu valde jag att också ha en berättare som hjälpte till att läsa och se till att alla förstod. Så även en materialförvaltare som skulle ha koll på lapparna och skulle sorteras.

Själva uppgiften var kopplat till ett tidigare arbete när vi gick in i ett årstidstema med fokus på våren. Eleverna har tidigare jobbat med årstiderna genom sin förskolegång så jag ville ta reda på vad de kunde. Vi gjorde då progressiv brainstorming eller karusellen som den heter på kooperativt.

Här finns inlägget om hur vi jobbade vid det tillfället:

Progressiv brainstorming för att reda ut elevernas förkunskaper.

Jag såg att flera av meningarna eleverna skrivit kunde läggas på flera av årstiderna och vill lyfta den diskussionen i klassen. Jag renskrev deras meningar och gjorde lappar av dem som nu alltså skulle sorteras i grupperna. Av tidsbrist hann vi inte med att jämföra hur grupperna sorterat  men det är dokumenterat så att vi kan ta upp diskussionen vid nästa tillfälle.

I ett par av grupperna blev det 2 Berättare. En reflektion utifrån det är att grupperna då delades upp så de istället jobbade 2 och 2. Nästa gång ska jag istället ha 4 roller olika roller i de grupperna. Jag har förberett lite roller som jag kommer att jobba vidare i kring i det närmsta. Så att jag lättare kan fördela fler roller om det behövs.

Bilderna är från kooperativt.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.