Att lära i grupp – sekvensbilder

Måste tipsa om en facebookgrupp som heter Kooperativt lärande. Där finns roliga och bra idéer på hur lärande kan ske i samverkan. Helt i min linje! 🙂 Mer grupparbeten och samarbete så att vi bl.a. tränar den muntliga interaktionen i klassrummen.

Jag fick syn på en övning som kallade Skriv, byt, matcha som jag testade i min klass.

Eleverna jobba i par. De fick en uppsättning sekvensbilder som de i paren skulle lägga i ordning. När de bestämt ordningen fick de skriva en mening till varje bild sedan la de ihop bilderna i en hög. När alla var klara roterade vi, paret gick till nya sekvensbilder där ett annat par skrivit meningar. Nu skulle paret som kom försöka lägga dem i den ordningen som det första paret tänkt. Det nya paret skulle sedan skriva dit en mening till på varje bild men vi hann inte riktigt med det och så hade jag inte gjort ett papper till varje bild utan de skrev meningarna på ett stort A3 vilket gjorde att det var svårt att få plats för vissa grupper. Nästa gång ska varje bild få ett eget papper så att vi kan fylla på med meningar… 😉 Ett nästa steg. Förändra och förbättra… 🙂

En mycket trevlig övning hur som helst! Rekommenderas!

Som lite extra på mattan hade jag andra sekvensbilder om Flo som vi har som inköpt material på skolan.

 

De som eleverna jobbade med i paren och skrev meningar till hittade jag på Pinterest. Hülya Basarans sida där med sekvensbilder.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.