Genretänk i matten… Vilka ord signalerar vilket räknesätt?

Nu börjar vi jobba lite smått med textuppgifter i matematiken. Vi pratar också om att kunna skriva på mattespråk på utvecklingssamtalen. Men hur gör man då? Vilka ord är viktiga kring textuppgifterna?

Jag tittade på ett filmklipp när jag kikade lite på webbdelen av kartläggningen för nyanlända. Som kursledare för språk och kunskapsutvecklande arbetssätt här i kommunens 1-6 verksamheter så kikade jag in på den 4:e modulen, resultat-delen.  Här tittade jag bl.a. på filmen kring matematik.

 

 

Här pratar lärarna om signalord i matematiken. Superbra! Klart vi måste gå igenom signalorden för att kunna veta. Jag måste undervisa kring det som jag bedömer… inte ta saker för givet!

Så idag har vi läst gemensam text. Textuppgifter. Tittat på vilka ord som gör att man kan veta vilket räknesätt man ska använda när man sedan ska skriva på mattespråk. Vilka ord är de viktiga och signalerar för oss vilket räknesätt jag ska använda?

Jag valde ut 4 att börja med: får, tillsammans, fler och färre. Fler och färre eftersom vi jobbat med dem och det blev lite repetition.

Mha dokumentkameran så läste vi texten gemensamt. Ringade in signalorden och skrev på mattespråk.


Sedan samlade jag mina elever som behöver språkstöd på mattan och vi repeterade en gång till. Tog hjälp av pengar och pratade om får och tillsammans. Sedan hjälptes vi åt att lösa resterande uppgifter som skulle klistras in i matteskrivböckerna.

Repeterade orden och ringade in vilket räknesätt ordet signalerade.

De andra eleverna fick två och två sätta igång och läsa, ringa in signalord och skriva på mattespråk i sina matteskrivböcker.


Som utmaning fick de också hitta på egna uppgifter där de använde de signalord som vi gått igenom idag.

Två spår i undervisningen vilket gjorde att alla hade chansen att lyckas.

Vi fyllde på vår mattebegreppsvägg med en plansch med signalord som kommer att bli fler med tiden…

Tillägg:

Jag har fått reaktioner på att jag likställer färre med subtraktion och tillsammans med addition. Ledsen att jag upprör! Så jag vill förklara mina tankar kring det.

Jag reflekterade också under lektionen att jag färre i dagens uppgift likställs med subtraktion vilket jag är väldigt medveten om att det inte alltid gör.

Jag valde att ha med de begreppen för att vi har jobbat med dem ett tag. När vi har pratat kring dem och eleverna och förklarat för varandra och mig kring bedömningsstödet så använder de begrepp som mindre, räkna neråt, backa m.m. typ subtraktion. Så idag körde vi vidare kring det. Det här var absolut första gången som vi pratade om vilka ord som är viktiga signalord. Den här gången blev färre = – och tillsammans = +. Jag är dock medveten om att det inte alltid är så och det är något som jag kommer att jobba vidare kring. Jag lovar!!

Att jag valde att på pappret på mattan, med gula ord, markera räknesätt var för att mina elever som behöver stöd i svenskan skulle ha lättare att hitta orden i sina uppgifter och komma ihåg hur man skulle tänka. Jag pratade dock inte med dem om att det inte alltid är så att färre är subtraktion och tillsammans addition, det kanske jag skulle ha gjort men gjorde den här bedömningen idag.

Det jag ville lyfta med dagens lektion var att det finns viktiga signalord i matten. Mina elever går som sagt i åk 1 och jag ville använda begrepp som vi jobbat med och som de kände igen. Därav valen. Det innebär inte att ni som läser inlägget behöver välja just dessa utan välj vilka ni vill och där ni befinner er i undervisningen och jobba vidare utifrån det sedan. Men lyft signalord i matten!

Kände att det var viktigt att skriva dit det här sista så jag inte uppmanar till felaktiga pedagogiska och matematiska uppgifter. 🙂

3 thoughts on “Genretänk i matten… Vilka ord signalerar vilket räknesätt?”

  1. Hej!
    Tack för ett bra och viktigt inlägg om signalord i matematiken!
    Jag arbetar också i åk 1 på en skolan i Södertälje.
    Oftast i yngre åldrar likställs färre med subtraktion, fler och tillsammans med addition vilket gör att jag tycker att det var helt rätt att utgå ifrån detta i dina uppgifter. Begreppen används även så i Skolverkets bedömningsstöd för åk 1-3.
    Tack för en bra blogg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.