Mattestrategi: uppåträkning/neråträkning.

Snart räcker fingrarna inte till!! Vi måste hitta andra strategier för att räkna. Det blir också viktigt för att lösa de enkla ekvationerna. ”Vilken term fattas?” Jag vill att eleverna ska lära sig att de kan använda strategin uppåträkning eller neråträkning. Utifrån bedömningsstödet var inte alla elever säkra på neråträkning från 20 och heller inte den högre nivån med uppåträkning till 115, så vi ska nöta det lite.


Jag vill visa eleverna strategin att börja med knytnäven och sedan räkna uppåt eller neråt beroende på räknesätt. Min dotter har fått visa på en filmsnutt här under hur jag menar.

Men för att kunna använda strategin på lite högre tal måste man vara säker på talraden! Träning pågår…

  • Vi jobbade med prick till prick. Uppåt och neråt i olika svårighetsgrader.
  • Motorikövning: Kasta boll eller hoppa rep.
  • Hela klassen tävlar tillsammans för att slå sin egen tid i neråträkning från 30. Som stöttning använder vi linjalen.
  • Lösa ekvationer i boken.
  • Utmaning: Problemlösningen för de som är klara blev nu lästal där man använder strategin.


Tidigare har vi också jobbat med att gömma ett antal. Mha sina lådor med mattematerial så fick försöka förklara likamedtecknet för kompisen bredvid. Hur är det man tänker med likamedtecknet? Så fick de använda det de hade i lådorna. Med pluttar och pengar utmanade de varandra att räkna. Jag tipsade också om att när man la ett tal med plus- eller minustecken så kunde man ta bort så att det blev en ekvation. Vilken term fattas? Det blev mycket räknande i klassen. Alla gjorde inte precis som det var tänkt men alla räknade på massor med olika sätt! Vi sammanfattade och tipsade varandra om hur man kunde göra det klurigt för kompisen bredvid.

Jag fick en fråga om det blir rörigt i mitt klassrum och visst blir det det ibland. Men vi har också tysta jobbstunder i boken. Målet är nu att alla ska kunna talraden uppåt och neråt och det kan man göra på så många roliga sätt och vet eleverna att de ska kunna det och träna på det och hjälper dem lite på vägen genom att tipsa om aktiviteter så som kasta boll och hoppa rep så kommer de på egna sätt att träna även utanför skolan. Vi hade t.ex. brandövning mitt under den här lektionen och för att hålla värmen när vi väntade ute utan jackor så hoppade några 100 hopp. Men jag tar också hjälp av mitt trafikljus. Grönt = fritt fram att prata till rött= tyst jobb.

Det är så viktigt att få lära sig att tala, lyssna, kommunicera och interagera med andra så vi måste hitta vägar att få det att fungera i klassrummen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.