Jobbar för att få flyt i Bokstavslandet. Lektionsplaneringar…

Framme vid bokstaven Pp i Bokstavslandet. Förrförra veckan jobbade vi med förförståelsen inför läxan med lite teaterspelande. Den här veckan jobbar vi för att få upp flytet. För att få upp läsflytet måste man känna igen och känna till flera ord i texten.

Här nedan finns min förenklade planering. Jag har haft många tankar kring ”snygga” lektionsplaneringar men svårt att få dem att funka i den stressiga verkligheten vilket har utmynnat i ett kort och koncist kollegieblocksblad. En blandning av de ”snygga” planeringarna som ni kan se ett urval av längre ner, vilket som sagt mynnat i  mål, undervisning i två spår, elevaktiva gruppövningar för träning i muntlig interaktion, sammanfattningar tillsammans med mig, analys i vardagen.

”Snygga” varianter som jag indirekt använt:

Sida 1
Sida 2
Lektionsplanering till Livet i mattelandet.

Så här gick det…

Jag började med att läsa läsläxan för eleverna högt. Båda böckerna och eleverna försökte hänga med i sina böcker.

Efter det tittade vi  på Livet i bokstavlandet avsnittet om pirater. Jättebra att se innan läsningen i boken den här gången för de tog upp både pirat som inte alla visste vad det var och även lapa som ännu fler inte visste. Vi pratade också om att plundra och röva.

Efter det skuggläste vi kapitlet tillsammans. Jag har boken så alla ser mha dokumentkameran. Först läser jag ett stycke och sedan läser alla tillsammans samma stycke. Så jobbar vi igenom hela kapitlet. Först i den gröna boken sedan i den röda. Då har barnen hört texterna sammanlagt 4 gånger dessutom fått lite förförståelse i samband med filmen.

Sedan hade jag kopierat upp kapitlet och eleverna skulle i par stryka över alla P-ord. Ord med P i sig. Var sitt papper och var sin penna men kontrollera så de hittat alla tillsammans. Det blir då att de läser orden för varandra. – Har du strykt över pirat? osv.

När det var klart skulle de lista orden på papper. De fick nu välja mellan ett glest randigt papper eller ett papper med stödlinjer där man samtidigt som man läser och stavar tränar på att få rätt höjd på bokstäverna och skriva med små bokstäver. En utmaning helt enkelt.

Jag kan gå runt och ställa frågor som varför heter kaptenen Tapper? Vad är en skeppskatt?

Sedan parläste dem. En del hann börja jobba med läsförståelsesidan i arbetsboken.

Vi hann inte riktigt klart med hela planeringen men vi fortsätter på måndag…

När jag analyserar lektionen tänker jag att det blev en ganska lycka lektion. Jag lyckades utmana nästan alla som jag hade tänkt till att välja pappret med stödlinjer även om det blir lite jobbigare. Jag kände det som det flöt ganska bra när de gruppläste även för de som kämpar lite med läsningen.

Allt för att fler ska nå en högre nivå enligt vår matris och bedömningsstödet.

4 thoughts on “Jobbar för att få flyt i Bokstavslandet. Lektionsplaneringar…”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.