Självskattning kring mattemålen inför utvecklingssamtal. Och så siffran 9… :-)

Då var vi igång igen… 🙂

Vi började veckan med att spela lite spel som vi jobbat med innan lovet.

I matten innan lovet jobbade vi med att addera flera termer därför spelade vi Yatzy, den övre delen. Eleverna fick använda miniräknare för första gången för att räkna ihop poängen. Så småningom kan vi lägga på tretal, kåk, stege m.m. men vi började med den övre den som sagt.

Idag var det siffran 9 som stod på schemat. Vi tittade som vanlig på Livet i mattelandet. Där handlar det också om lång, längre, längst och kort, kortare, kortast. Så i klassen jobbade vi med det och provade också på att mäta med linjal. Vi mätte dels givna figurer som jag bestämt så jag kan kolla om de mätte rätt men de fick också gå runt i klassrummet och mäta valfria saker och föra in i en tabell.

Vi började med att ha 9 klossar i par och eleverna fick turas om att gömma ett antal bakom ryggen. Kompisen skulle lista ut hur många hen gömt utifrån de som låg kvar på bordet. Vi tränade strategin uppåt-räkning. 4 ligger på bordet, upp med ett finger tills du kommer till 9. 5 fingrar, 5 har kompisen gömt.

I Favoritmatematik fanns problemlösningstips på att lösa ett slags soduko där summan skulle bli 9 på varje rad. Man kunde här fortsätta att använda sina 9 klossar och lägga i rutorna.


Det börjar också närma sig utvecklingssamtal så idag fick eleverna självskatta sina kunskaper i just matten. De fick fylla i molen på mattebladet som tillhör målboken. Är jag säker på siffrorna och symbolerna som vi pratat om? Hur tycker jag det är att skriva på mattespråk, lätt eller svårt? Fylla i molnen helt så som de själva tycker. Vi har hjälp av vår PP-vägg för att reda ut begreppen och vad vi har gjort. Vad var mönster nu igen och vad jobbade vi med då? Hur var det med tabeller och diagram? Vi tittar på väggen och eleverna kan sedan lättare komma ihåg och fundera kring sina kunskaper.

Om vi lär barnen att självskatta sina kunskaper säger ju Hattie att det de skulle lärt sig på 3 år lär de sig på 1, så då börjar vi redan i ettan så klart!

Målboksmoln.
PP-vägg i matematik

På samtalet får eleverna plocka fram målboken/pärmen och berätta hur de känner inför kunskapskraven (molnen) och jag berättar hur jag tänker. Nu har vi ju också stor hjälp av bedömningsstödet för en likvärdigare bedömning. 🙂

På Lärlabbet från förra året, på länken här under, kan ni se lite av hur jag lägger upp arbetet kring mina pedagogiska planeringar där målbokens självskattning är en del.

Lärlabbet Malin

Det är viktigt att också fråga eleverna om deras åsikt… 🙂

På den här länken hör ni hur min elev Saga funderar kring vårt arbete med målboken m.m.

Lärlabbet Saga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.