Studieteknik och dikter m.m. i bokstavlandet

De sista veckornas arbete kring Livet i bokstavslandet har kantats av lite rymdarbete, vänskapsarbete och läsförståelsearbete.

Eftersom Livet i bokstavlandet är uppbyggt så att det i varje kapitel är två bokstäver som jobbas med så stannar vi upp ibland och kompletterar texterna med andra texter. Som veckan som handlade om bokstäverna R och Y och kapitlet berörde rymden. Längst bak i boken finns det faktatexter och just till det här kapitlet så fanns en text kring rymden. Den är dock ganska utmanande och barnen behöver läsa den tillsammans med en vuxen eller egentligen få den läst för sig. Men en bra texta att prata kring och fördjupa kunskaper kring rymden med. Lite som en ”grej of the week”.

Blogginlägg från första veckans arbete med rymden.

Jag bestämde mig för att stanna en vecka till i rymden dels eftersom eleverna var så intresserade av det och tyckte att det var spännande och dels för att bokstaven Y är ganska svår och lätt blandas ihop med andra vokaler så som U. Dock ville jag skicka hem en läsläxa även den här veckan. Eleverna fick med sig sina egenskrivna texter om rymden från veckan innan (finns på bild på länken från första veckans arbete här ovan). Men så hittade jag också en text om solen. Texten om solen ”närläste” vi. Vi läste och strök under med olika färger för att få texten mer lättläst. Det fick sedan bli läxan att läsa hemma under veckan. Vi tittade på film och gjorde mindmap på vad vi fick reda på under filmen. Lyssna och titta för att lära. Veckan blev lite kantad av studieteknik…

Efter det så följde bokstäverna V och Ä i bokstavslandet.

Vi skrev då vänskapsdikter.

För att hitta lite inspiration tittade vi på Ugglan och kompisproblemet och pratade sedan om hur bra vänner är.

img_4845.jpg

Härliga dikter som påminner oss om hur man ska vara mot sina kompisar.

För att förbereda nästa veckas läsläxa hade jag kopierat upp de nya sidorna ur läseboken men klippt bort bilderna. Som muntlig interaktionsövning den här dagen så skulle eleverna två och två fundera kring vilken bild som hörde till vilken text. Och i vilken ordning ska de vara? När vi sammanfattade lektionen och funderade kring hur vi visste vilken bild som hörde till vilken text så hamnade vi i hur man läser olika ljud som skrivs. Bruno föreställer en apa och Coco en gammal tant. Coco t.ex. säger ”Hå, hå.” Varför säger hon så? Hur låter en gammal tant? Man behöver inte ljuda i onödan… 😉

 

img_4849.jpg
Som andra spår under den här lektionen så letade barnen ord från bilden som hör till kapitlet. Jag hade igen kopierat upp från boken på A3-papper så att de två och två kunde skriva orden vid sidan om bilden. Mina nyanlända elever blev mycket mer aktiva när vi gjorde på det här viset istället för som vi brukar i helklass och räcka upp handen.

img_4850.jpg
De flesta hann med båda spåren och nästa lektion fortsatte vi att samla ord men fokuserade då på H. En mycket svår bokstav som knappt låter något… 🙂

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.